søndag den 25. november 2007

Biblioteket og Randers Kunstmuseum......søndag eftermiddag...

Havde lige en bog jeg skulle hente..som jeg har haft reserveret nok i over ½ år...."Narrativ pædagogik - Livshistorien som pædagogisk grundsyn", af Birthe juul Clausen og Jørgen Lauritzen fra 2004.
Den vil jeg glæde mig til at læse....i april måned tog jeg et diplomkursus i pædagogisk-psykologisk intervention og havde der Birthe Juul Clausen som den ene af to lærere. Hun var bare så dygtig og vidende og så god til at formidle stoffet.......blev også meget interesseret i tanker om det narrative...det at vi skaber vores identitet via de fortællinger vi selv og andre fortæller om os ....og rent proffessionelt en interesse i hvordan det kan bruges i det pædagogiske arbejde....når vores identitet skabes via fortællinger....så kan selvundertrykkende livshistorier udsættes for refleksion....de positive og og de gode erfaringer kan få ny og større betydning og der kan arbejdes hen imod ændring af en alt for negativ opfattelse af sin egen historie/identitet...
denne vinkel er god at have i arbejdet med børn, hvor du som den voksne kan være med til at ændre din egen/kollegers og andre børns opfattelse af et barn som opfattes meget negativ og evt. har fået en rolle som syndebuk.....

Efter mit biblioteksbesøg med lån af mange kunstbøger..gik turen to etager op til kunstmuseet, der jo som mange andre museer har gratis adgang...sikken en lykke...så kan man bare lige tage et hurtigt smutbesøg og ikke tænke over om det er pengene værd......der var en udstilling af Søren Elgaard under navnet "Storbymalerier". Målet for mit besøg var dog keramik af Inger Rokkjær og vævninger af Bente Astrup Moe, som Randers kunstforening står bag.
Inger Rokkjær og Bente Astrup Moe har tidligere udstillet netop disse værker sammen under et fælles studieophold i Japan. Jeg lagde mærke til hvor fint deres farvesyn passede sammen...næsten alt for godt......det er de afdæmpede farver og nuancer...jordfarverne.....men en smuk udstilling med hvert enkelt værk som perfekt enkel og i harmonisk balance.....udstrålende fred og ro...

Anmeldelse i Randers Amtsavis(Rokkjær og Moe).

6 kommentarer:

Jørgen Toldsted sagde ...

Kort, men stemningsfuldt ;-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Jørgen !

Tak skal du have....øh ! hvad er det lige du mener er kort,men stemningsfuldt ? Ja du må undskylde men jeg er bare ikke helt med.......

venligste-spørgende tanker Anita.

Jørgen Toldsted sagde ...

Hej Anita
Da jeg skrev min kommentar, kunne jeg kun se overskriften "Biblioteket og Randers Kunstmuseum......søndag eftermiddag..." Jeg kunne godt regne ud, at der nok skulle følge mere med, men da jeg elsker bøger, biblioteker og kunst, så var overskriften et helt lille stemningsbillede i sig selv :-)

Kh Jørgen

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej igen Jørgen !
Ja nogle gange så smutter fingrene over på returnknappen som en vane..og så poster blogger indlægget og så går det nogle gange hurtigt med at komme på blogbot...inden jeg får lavet mit lange indlæg....dejligt at få kommentar...jeg fornemmer ved at læse og følge med i din blog også at du er rigtig glad for at læse og er en meget engageret person...dejligt....

De venligste hilsener fra Anita

Anonym sagde ...

Lige en GOD JUL hilsen op til dig :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kontorchef !

Det var overraskende...var tilfældigvis inde og linke dette indlæg til en veninde og tænke..hovsa ! var det ikke....det var da dejligt med en jule hilsen her...det samme til dig....har lidt svært ved at bare slette din blog på min blogrulle....så det var da rigtig dejligt med en julehilsen.....

De rigtig venligste tanker fra Anita