tirsdag den 27. november 2007

Poul Gernes........dansk kunstner 1925 - 1996.

Da jeg også interesserer mig for cirklen som motiv i mine malerier....så støder jeg selvfølgelig ind i bøger om Poul Gernes.

"Invitationer til en kop mælk - og alt godt fra Poul Gernes. Udvalgte værker 1955-1996 ", Erik Steffensen og Nordjyllands Kunstmuseum 2001 (Katalog udg. i forbindelse med udstilling på Nordjyllands Kunstmuseum 16. juni - 16. sept. 2001 og på Kunstforeningen Gl. Strand 28. sept. - 11. nov. 2001 ).

" Farvernes medicin The medicin of colours, Poul Gernes og Amtssygehuset i Herlev" Ulrikka S. Gernes og Peter Michael Hornung, Borgen 2003. klik for at læse teksten fra bogen. Klik for at se slideshow fra udsmykning af Herlev sygehus

"Poul Gernes på Sophienholm" , Poul Gernes, Eks-Skolens Trykkeri ApS 1979. ( Katalog hovedsagelig med billeder fra en retrospektiv udstilling på Sophienholm fra 13. okt. 1979 - 20. jan. 1980, dog en lille tekst af Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard)

"Poul Gernes´ plakater 1947-1994" Lars Morell, dansk Plakatmuseum 2002 ( udg. med støtte fra Eks-Skolens Trykkeri ApS.

" Poul Gernes Monografi" Erik Steffensen, Borgen 2000.

Dem vil jeg nyde at læse i......så der kommer sandsynligt noget mere om Poul Gernes....

Se link:

Galleri Tavi

Hjemmeside om Poul Gernes

Dokumenta 2007

Nordjyllands Kunstmuseum

Første gang jeg stødte på Poul Gernes var i forbindelse med grafik.....jeg læste om hans eksperimenter i de tidlige tressere da han sammen med Troels Andersen oprettede Eksskolen, der blev et meget eksperimenterende sted som en modsætning til kunstakademiet.
Han bearbejdede nogle trykplader bl.a. ved gennemhulning, en bil kørte over en af pladerne og afsatte sit dækaftryk og andre plader blev bearbejdet med hammerslag....når jeg ser hans grafiske eksperimenter så synes jeg, der er en skønhed over disse rå eksperimenterende plader.

Poul Gernes opfattede sig som folkelig og arbejdede meget med udsmykning. Han havde en tro på kunstens sociale og praktiske dimension og opfattede kunsten som et håndværk, hvor det enkleste og mest umiddelbare udtryk har den største gennemslagskraft. Og derfor benyttede han sig af klare, stærke farver og former med maksimal klarhed og genkendelighed såsom cirklen, striberne, spiraler, bogstaver.
Kunsten skulle være folkelig, praktisk, have gennemslagskraft og virke stimulerende via farven.

Ingen kommentarer: