tirsdag den 4. december 2007

Grafik....Eli Ponsaing....

Jeg stødte for en del år siden på bøger af Eli Ponsaing om hans egen kunst og om nye grafiske metoder.
Jeg husker en af bøgerne som noget særligt, der var nemlig indlagt et originaltryk.....af et af hans krystallogrammer.....og det var så delikat og smukt og interessant som billede, så jeg måtte genlåne bogen så mange gange man nu kunne.....ofte tog jeg den lige med, hvis jeg kom forbi på bibliotekshylden hvor den stod...bare for at få den med hjem og røre lidt ved det stykke originalgrafik...."Krystallogrammet" ....jeg havde nok min interesse via fotografiet, da jeg selv havde haft eget mørkekammer og ofte havde lavet mine egne sort/hvide fotografier på papir-papir og ikke plasticpapir og syntes godt om den taktile fornemmelse af et fotografi lavet på det der papir-papir.
Men denne her fornemmelse var langt mere delikat...her var billedet jo præget ned i papiret og
hvis man kørte fingrene hen over billedet....kunne man mærke den reliefvirkning der også var via selve motivets prægning ned i papiret....

Læs mere

Om grafik og trykprocesser.

Ingen kommentarer: