torsdag den 17. januar 2008

...også skulpturer af Eli Benveniste......også udstillingen på Kunstcentret Silkeborg Bad...



Ja jeg blev virkelig opløftet og glad da jeg trådte ind i denne sal med disse mindre skulpturer af Eli Benveniste.....sjove abstrakte figurer...klump...langstrakt amorf form...fladt...reliefagtigt...udkrængninger.....prikker på dannebrog......placeret på gulvet...på væggen...på et podie.....i hjørnet...


Ovenstående billede har en lidt underlig synsvinkel; indrømmet...taget nedefra og skråt opad mod loftet......ved ikke rigtig om de er bemalet...men går ud fra det......hun har gjort brug af hvid ler i andre skulpturer og uden at vide det eller kunne læse mig til det...går jeg udfra at det er hvid ler, bemalet....i en udstilling på Galleri Veggerby med texstilkunstner Trine Ellitsgård nævnes en forkærlighed og fascination af mønstre ...fra andre kulturer og en interesse for deres abstrakte sprog på tværs af tiden og geografien......og det må være det som gør sig gældende i disse bemalede, farvestrålende abstrakte figurer hvor mange forskellige slags mønstre er påmalet....de giver skulpturen et focus på selve overfladen og de muligheder som forskellige overfladestrukturer giver mønstret.........
Der er både geometriske mønstre....spiraler....prikker...linjer.....og farvemæssigt er det primære, sekundære og sort og hvid, der er brugt...glade farver og finurlige former man bliver glad af...










Se hendes hjemmeside...godt nok ikke up-to-date...men det gør ikke noget...der er efter min mening mange spændende skulpturer......

Ingen kommentarer: