lørdag den 1. marts 2008

Mit raritetskabinet...rester fra døde dyr....m.m.


Her er nogle vinger fra guldsmed...jeg er imponeret over det fine,fine forgrenede mønster, der er i disse vinger af en længde på ca. 3-4 cm. fandt dem tilfældigt en sommerdag..alle 3 stk. lå fint ved siden af hinanden på en sandbunke...

Dette kranium er ca. 13 cm. langt, hvis jeg lægger lidt til af det, som mangler foran......ved ikke hvilket dyr det stammer fra.....jeg tænker størrelsesmæssigt på kat, ræv, grævling....jeg er dog ikke nogen ørn udi bestemmelser af kranier...mangler bøger om det, så det må jeg skaffe mig....er der nogen der har en idé om hvad det kunne være for et dyr...? på bredeste sted er det ca. 7 cm.

Her er 3 klove fra rådyr.......jeg har brugt dem til at lave spor i ler og så lavet gipsaftryk af lersporet sammen med børn på arbejdet....
Her er et æg fra fasanen...og ved siden af en tand...som jeg tror er fra en kronhjort...dog ikke helt sikker...
Her er hammen fra en hugorm....en bekendt har fundet et par stykker som jeg har fået...en af dem har jeg brugt til en af mine papirskåle....som jeg ikke har mere...den blev solgt...
Her er vingen fra en krikand...en hun....og omkring har jeg placeret fødder fra ænder i forskellige størrelser...fødderne er blevet tørret i ovnen....så kan de holde sig....
Så har jeg taget et billede af en knogle...den er rimelig stor..knoglekuglen er ca. 5 ½ cm. på bredeste sted....jeg tror, det er fra en stor fugl, da jeg har læst at fugleknogler har et fint forgrenet knoglevæv med masser af luft indeni...netop for at gøre knoglerne lette, fordi fuglen skal flyve...
Om det er fra en svane eller en anden fugl af lignende størrelse...gås af en slags......er mit nuværende gæt....men jeg tager imod andres viden med største glæde.....du skal være hjertelig velkommen til at hjælpe mig med at få større viden om mine rariteter....
Her et et tomt sneglehus fra en vinbjergsnegl....jeg synes de er så smukke....fandt på et tidspunkt tidligt på foråret et hus med et størknet lag på indgangen...gemte det og holdt øje med det og pludselig en dag var sneglen kommet ud og altså stået op fra sin vintersøvn.......det var sjovt...

Ingen kommentarer: