tirsdag den 4. marts 2008

Slagmetal, patinering, manuel fotooverføring, eksperimenter.....


Jeg har på et tidspunkt været på et weekendkursus hos Anne Bjørn, der omhandlede billedtavler og her afprøvede vi forskellige slags patineringer på supertyndt slagmetal...der blev patineret med eddikesyre, svovllever, jernklorid m.m. og hermed opnåede man forkelligt farvede patineringer...der blev også eksperimenteret med sandspartel, papirafstøbning, manuel fotooverføring og andet......her er eks. på lærred påført sandspartel, slagmetal og forskellige patineringer....

Jeg har påskrevet, hvilke materialer jeg har brugt til patineringen med blyant på det sandspartlede lærred...

Her er fotooverført et farvebillede fra en bog om islamiske mønstre....først er taget en laserkopi (her skal tænkes spejlvendt, hvilket i dette tilfælde ikke var strengt nødvendigt)....dernæst er der smurt et polymermiddel på lærredet, der hvor billedet skal påføres.....kopien gøres fugtig og placeres og der gnides forsigtigt så det er plant....når den er tør, fugtes bagsiden igen og der nulres med fingrene langsomt og papiret gnides væk.....det kan være svært at gøre det uden huller...men det er med til at give et afskallet look.....så kan man vælge at synes om det...jeg har forsøgt at gøre det grundigt, men svært at undgå småfejl....

Her ser du mine to lærreder, der er 40 x 40 cm.

Ingen kommentarer: