søndag den 4. maj 2008

The Kingfisher Bird....Isfuglen fisker...

Denne You-tube-video har fanget øjeblikket, hvor den smukke isfugl får fanget føden til opretholdelse af livet...for fuglen er det en dagligdags foreteelse men for os mennesker et sjældent øjeblik.....det er en utrolig smuk fugl og svær at få øje på....den er hurtig og sky og forsvinder meget hurtigt, hvis man bevæger sig......jag har set den et par gange ved Gudenåen med kikkerten med of hørt/set den flyve langs med åen for den udstøder et underligt skrig....og hører man det...så er det med at kigge i retningen for så er der mulighed for at se den.....

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Fins det isfulger i Danmark!? Åh, du heldiggris. Jeg elsker de fuglene. De er vanlige i India, der er de ikke vanskelige å få øye på, jeg husker en knall grønn og oransje fra telefonledningen utenfor et hotellrom i ørkenen i Rajastan, den var så vakker at jeg nesten ikke turte å puste.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Oda!

Ja der findes isfugle i Danmark....nej hvor dejligt at du har oplevet en i Indien så tæt på.....de er nemlig så utroligt flotte i farverne....og en dejlig proportioneret fugl (skal nok lade være med at sige uhm! de smager godt). De er ikke til jagt...de er fredet....men jeg synes den har en smukt proportineret lille krop og så lige det der lange næb.....en fin fugl....jeg gad godt at den satte sig udenfor i træerne om morgenen, når jeg står op, men jeg må nøjes med skovspurve, guldspurve og musvitter, der er de mest sædvanlige......

venlige tanker Anita

Anonym sagde ...

Måske den smukkeste fugl i verden?

Jeg glemmer aldrig da jeg som 12 årig sad med min fiskestang ved Karup å. Jeg vidste at jeg skulle sidde stille og vente - da jeg ellers vill skræmme fisken jeg var ude efter.

Gevinsten den dag blev dog en helt anden; pludselig sad en isfugl fem meter fra mig. På den anden side af åen. Skinnende, opvakt, smukkest af skabninger. Den holdt sin strømlinjede krop med de meget klare farver stille i måske 5 sekunder - hvorefter den forsvandt som en pil ind mellem det hje græs.

Det er den eneste gang jeg har set den, og jeg har aldrig glemt det.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Allan!

Ja det er en fornøjelse at se den...det er ikke mere en et par år siden jeg så den den allerførste gang og det var også et stort øjeblik...det var ved Gudenåen ude i en robåd, hvor vi sad helt stille og egentlig spejdede efter en rørhøg i nogle træer langs bredden...og heldigvis havde vi kikkerten med og jeg så først isfuglen én gang og fulgte den med kikkerten for så at se den lande på en grenagtig rod langs bredden og så kiggede jeg rigtig grundigt....samme dag så jeg også for første og eneste gang en odder svømme op langs åen og lege og plaske og fnyse...så det var en stor dag....jeg har også været på en del fisketure, for min mand har fisket meget ved bl.a. Gudenåen..jeg har også selv fisket lidt, men nok fordi jeg blev inspireret og alligevel var med ved vandet......men smuk er den afgjort den lille kingfisher.....

venligst Anita