søndag den 8. juni 2008

Fussingø Slot...Århus kunstakademis jubilæumsudstilling...


Det er en positiv ting at nyuddannede kunstnere fra de kendte og mindre kendte kunstakademier idag ofte afslutter deres uddannelse ved at deltage i en exit-udstilling i fællesskab med årgangens andre afgangselever....
I nærheden af Randers...på Fussingø Slot, har der de sidste 5 år været afgangselever fra Århus kunstakademi, der har udstillet.....jeg har en 2-3 gange været ude og se udstillingen og i år er der så 5 års jubilæumsudstilling med årgang 2008 samt udvalgte kunstnere fra de foregående årgange...så nogle af kunstnerne havde jeg set værker af før...
Jeg har udvalgt og taget fotos af nogle af værkerne...

Christina Blaabjerg Sørensen udstillede disse malerier der gav mig mange associationer til arkitekturtegninger......korrekt med perspektivisk forkortning....men alligevel noget collageagtigt...og dele af billedet med mønstre og mere fladefocus....

jeg kunne godt få lidt rejselængsel af dette billede med kvinden med indkøbsposerne og skyskraberne lige markeret i baggrunden bag det blå hav....

her et close-up af samme billede med et hvidt stakit, havet og silhuetterne af "byen" i baggrunden...jeg kan rigtig godt lide de forskellige mønstre, der er i billedet, hvis du vælger at se fladerne.....små fine detaljer....

Jane Aksglæde....sikken et smukt navn og smukke lidt rå skulpturelle krukker/vaser......

de havde allesammen en rå struktur på ydersiden og kraftige farvestrålende og glatte glasurer prægede indersiden.....

......fine ting og spændende former.....

...et lidt sjovt indslag.....ramte måske min fornemmelse for den smerte, jeg ville få, hvis jeg skulle gå rundt i sko med stilethæle.........disse sko var udstillet sammen med en del malerier af sko af kunstneren Mette Olivarius Maibom....

Lisbeth Christensen havde udstillet nogle perforerede fade bl.a. og det her gule fad sprang lige i øjnene....

Gittan Sundén Thommesen, der bor lige i nærheden, har jeg set før på forskellige udstillinger og det er et noget råt og groft udtryk hun giver sin keramik......

faldt lige for denne fugleagtige skikkelse af Maibritt Lienert og koldnålens sorte ulmende udtryk....denne figur virker så sart...

4 kommentarer:

Helle K. sagde ...

Jeg behøver ikke sådan nogle stilletter - sådan føles mine fødder helt af sig selv, hvis jeg ifører mig højhælede sko :)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

så har vi det på samme måde...ingen stiletter til mig heller....det kan sagtens se smart ud med lavere hæle.....

Anonym sagde ...

Også her er byen full av avgangsutstillinger. Jeg burde kommet meg på dem, men har ikke rukket ennå, fint da, at du gir meg noen danske impulser! Spennende å se at det også der er in fashion å la deler av maleriene stå «halvferdige», bare med perspektivlinjer uten fyll, som bildet med skyskraperne i bakgrunnen. Dette har jeg sett på flere utstillinger i år, kanskje en trend, hva mon ligger bak? Måtte også le av stilettskoen, helt sikkert laget av en kvinne som vet hvor skoen trykker, tenkte jeg :)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Oda!
tak for kommentaren...tænkte faktisk på dit indlæg om "Sex and the City" filmen da jeg så skoen med søm i....ja exit- eller afgangsudstillinger er hotte i Danmark og nu har næsten alle akademier, kendte og mindre kendte, anerkendte og mindre anerkendte netop afgangsudstillinger for deres elever...og det er jo bare muligheder for at vise sine ting...men det er ikke fordi jeg går til mange af den slags...Fussingø ligger tæt på, hvor jeg bor og kan kombineres med en tur med hunden i den smukke Fussingø skov og smurte rundstykker og kaffe medbragt...men sjovt at du lægger mærke til de halvfærdige perspektivlinjer uden fyld og skyskraberne uden fyld...det kan være at du har ret m.h.t. at det er en trend og det er in og så er det jo ofte sådan at man ofte bruger et formsprog uden altid at være sig bevidst hvorfor...men det er ikke til at vide om det gør sig gældende, men det kunne det være for nogle og for andre brugt mere bevidst....det tror jeg er tilfældet med malerierne her...de skrå linjer signalerer også dynamik og bevægelse og det uudfyldte kan være brugt som formmæssig modsætning til det fyldte....jeg synes det virker godt i eks. med skyskraberne i baggrunden, som et ønskebillede eller fata morgana...det kan være et billede på kunstnerens fascination af arkitektur..det kan være billedet på en rationel rumlighed lagt ind over billeder af "natur"...som et grid lagt ind over byen eller naturen...og en fascination af billeder af forskellige virkelighedsopfattelser og stillen spørgsmål ved dem...hvad er virkeligheden for en størrelse ?