søndag den 15. juni 2008

Johannes Larsen...dansk kunstner 1867-1961...


Johannes Larsen var en kunstner der havde en stor interesse i fugle.....og på et tidspunkt var min mand faldet over kunstneren Johannes Larsen og blev meget grebet af ham som person og som kunstner og meget interesseret i at læse om hans liv og hans værker....
..i den forbindelse støvede vi rundt i mange antikvariater for at købe bøger og købe grafik...og vi blev meget betaget af hvor fint udskåret hans blokke til træsnittene var og hvor fint og detaljeret trykkene var......der blev opbygget en stor bogsamling og nogle stykker grafik blev købt...siden er bogsamlingen solgt igen, men billlederne er gemt.....
Ovenstående er fra 1931 og forestiller stære....
Denne samling af meget små og virkelig fint detaljerede træsnit var nogle små stykker tryk på japanpapir som lå i en lille bitte bog, som en af min mands kolleger havde købt billigt på et loppemarked....vi har så samlet dem til et billede ved at lave en passepartout og fordele dem så harmonisk vi kunne....
Jeg mener at huske at det er små tryk til brug i bogen "Trækfuglene" af Steen Steensen Blicher og der står ikke noget årstal på trykkene men "Trækfuglene" er fra 1914.
ovenstående er ikke ret stort..ca. 3 x 3,5 cm.

denne lille fugl i bur er 5,5 x 3,5 cm.
..og denne gruppe blomster er kun 2,5 x 2 cm.
disse åkander har en str. på 5,5 x 1,5 cm. så det er noget småt noget...
..påskeliljerne er i str. 2 x 3 cm.
såvidt jeg kan se er det drosler og dette billede er noget større..6 x 10 cm.
og disse dobbeltbekkasiner på et billede i str. 7,5 x 10 cm.
..her er lige lidt nærbillede af den ene dobbeltbekkasin...
..og nærbillede af den anden...
her er en radering, jeg tror det er af råger og den er fra 1902...
Grunden til jeg lægger disse fotografier af Johannes Larsens ting frem...er for det første fordi jeg synes de er nogle gode og fint udførte skildringer af fuglene og fordi jeg synes hans teknik er afsindig god....
.....en anden god grund er den interessante blog Mellem himmel og jord hvor Jan har skrevet om sin fascination af Johannes Larsen...se mere....jan er meget fugleinteresseret og ved rigtig meget og her følger jeg med i hans indlæg og blev glad over at møde en person med stor interesse for Johannes larsen....

23 kommentarer:

Anonym sagde ...

...og jeg takker og bukker.

Og igen - din mand Orla (og du) er en meget klog mand (kvinde) m.h.t. Johannes Larsen.

Ja - både hans kunst men så sandelig også hans liv er virkelig både spændende og inspirerende. Han står højt på min liste over personligheder jeg gerne ville have mødt.
Selv er jeg desværre ikke indehaver af nogen af hans tryk endsige malerier....kun en masse bøger, men måske endag ? Hvem ved.

mvh
Jan

billedmager sagde ...

Han studerede fuglene indgående. Han studerede dem ved at finde ud af, hvordam deres muskler sad på og disse oplysninger har jeg fra Johannes Larsens museum i Kerteminde. Hvis du ikke har besøgt museet anbefaler jeg dig at gæste det. Under mit loft i soveværelset hænger et udsnit af et vægmaleri som findes der på museet. Jeg er helt vild med det for der er beskrevet et helt specialt lys i dette billede. Johannes Larsen er også en af mine favorit kunstner!!!!

Anonym sagde ...

Åh hjerte hvor er det dejligt at se... én der elsker de gamle teknikker og motiver! :)
Jeg kan forsvinde ind i hans små miniature træsnit og glane længe ved hans tegninger, akvareller og malerier. Som "billedmager" kan jeg varmt anbefale museet, det er et helt fantastisk sted, og man kan bruge timer der på en god sommerdag. Der er en helt speciel stemning og et væld af hans værker. Jeg elsker hans atelier som stadig dufter af maling... :P
Jeg er desværre ikke ejer af nogen af hans værker, så misunder jer der har. Men har flere af hans illustrerede bøger. Nå, dette skulle kun være en kommentar, men er blevet til et helt indlæg. SORRY! ;)

Anonym sagde ...

...siden vi er et par stykker, så måske vi skulle starte en Fan-Club ?? ;-)

Jep - hans hus og atelier er noget for sig selv. Men er der nogen af jer, der har været i Dalarna og se Anders Zorn's og Carl Larsson's ditto ? Begge d'herrer's huse m.m. har jeg vel besøgt en 4-5-6 gange hver efterhånden og kan stadig ikke få nok. Vil smide et par links m.m. på min blog her en af dagene.

mvh
Jan

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Billedmager..Anita!

jamen det er da dejligt at du bliver glad over indlægget og kan lide Johannes Larsen og faktisk har ham som din ynglingskunstner...jeg har besøgt museet i Kerteminde og gik også rundt i en rum tid og rundt i haven og den lille søde kaffestue fik jeg besøgt...jeg kan i øvrigt også godt lide hans kone Alhed Larsens malerier.....og så har jeg nydt at læse historier om hans oplevelser med de dyr han havde i sit hjem.......

Hej Helle Koed!

sjovt at flere dukke op i indlægget og kan lide Johannes Larsens ting....men han var også eminent til at skildre fugle og som Billedmager rigtig nævnte, så studerede han dem i detaljer...jeg besøgte også Fåborg Museum på et tidspunkt men det kan også ses i forskellige bøger, at han tegnede døde fugle...og så har man jo også et motiv, der står stille, kan man sige.....jeg grinede dog af disse tegninger af de døde fugle på Fåborg Museum husker jeg....det virkede også på en måde lidt komisk på mig, den måde de lå placeret på i tegningerne....men han er god og særligt god til fugle ham Johannes.....

Hej Jan !
ja det er lige før det her et et JohannesLarsen-træf....og jeg tror også han er en såkaldt folkekær fugleskildrer og maler, ingen tvivl om det....men som du nævner, så er der andre både Anders Zorn og Carl Larsson, hvor man kan besøge deres respektive hjem.....og ligeså vel er der andre der maler fugle....du har selv været inde på Gregersen i et af dine blogindlæg....men der er også andre, der maler fugle og jeg kan da lige nævne foruden Jens Gregersen, Lise Pflug, Leif Rydeng, Jon Fjeldså, Falke Bang som du måske kender....fandt forresten lige et link til en auktion over nogle af Johannes Larsens ting: http://www.fyens.dk/article/938757:Odense--Eftertragtet-maler-paa-auktion

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

nåja, så er der forresten Bruno Liljefors som jeg forresten rigtig godt kan lide....men det skal da også nævnes her...at den kunstner jeg foretrækker i forbindelse med skildringen og skildringen af sine naturoplevelser 0og sit natursyn..uomtvisteligt er John Olsen....naturen på godt og ondt....

Anonym sagde ...

Uh der er nogle kunstnere jeg lige må tjekke ud. Jeg har det med at huske deres værker frem for navne, så måske jeg kender dem! ;)

Jan: Jeg er med på en klub, men først og fremmeste må jeg heller lige besøge din blog - det virker som om du har en interessant blog! :D

Anonym sagde ...

a.t.s. (spøjs forkortelse af dit navn iøvrigt): Ja - Liljefors er også god. Der har været en fællesudstilling med ham og Johannes Larsen for nylig. Så du den ?

Helle: Har lige smækket et indlæg på min side www.jans.smartlog.dk om kunstnerhjem...med links.
Kan iøvrigt ikke skrive kommentarer på din side....noget med script-fejl, html.-fejl java-scripts fejl og hvad ved jeg. Ærgerlig, men sådan er det.
Caspar David Fridrich er jo en "gl.dansker" ;-) idet mindste fik han en del af sin uddanelse her.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan m.h.o.j (sjov forkortelse af din blog)
Jeg har læst kataloget/bogen til larsen/liljefors udstillingen men ikke set udstillingen..

Anonym sagde ...

Hej. Det kan være jeg var lidt hurtig ude, men forkortelsen =initialerne ATS får mig til at tænke og smågrine over dagbladet Politiken's pragtfulde bagside-klumme med samme navn.
Ærgerligt at du glip af den Liljefors/Larsen udstilling. De 2 er jo lidt inde for samme felt, men maler meget forskelligt fra hinanden - især teknisk.
mvh
Jan

per-olof.dk sagde ...

...spændende billeder Anita...et er, når man lægger egne billeder ud på nettet - men andres...er det ikke 70 år fra dødsdag som er grænsen - det er lidt ærgerligt at få en sag på halsen...
HOV! sådan en blogliste har Wordpress, som jeg mest bruger - vist ikke..det må undersøges...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Pj!

har du tænkt dig at give mig en sag på halsen ?

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan !

ja jeg kom også til at tænke på ats fra politikens bagside engang for længe siden fordi det netop er mine initialer, men hvorfor du syntes det var sjovt kan være svært at læse mellem linjerne...og rart at vide...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

jeg kan godt lide både Bruno Liljefors og Johannes Larsen men jeg har det ikke sådan at jeg syntes det var ærgerligt at jeg ikke fik set den.....jeg ser meget forskelligt rundt på udstillinger og vælger ud alt efter interesse og nogen gange er det fint at se og læse kataloget og ikke nødvendigvis se udstillingen.....men havde den været på Randers Kunstmuseum var jeg nok taget dertil og set udstillingen.....

per-olof.dk sagde ...

....bestemt ikke1 :-) ... men når nogen udsætter sig selv for fare, bør man vel give lyd fra sig? ...så det var bare det. Forrige år ramlede vi ind i Fynbo-udstillingen i Ljungby, som blev åbnet af Johannes Larsens svenske barnebarn - en ældre vist jævnaldrende herre, ja ogflere andre ærede talere. Vi havde på vej derhen passeret flere af de motiver, vi nu så på malerierne. Jo så her går vi også lidt op i Johannes Larsen.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Per-Olof!

dejligt at høre..... også at du har en interesse i Johannes Larsen og hans billeder og motivkreds....spændende tur du havde...

Anonym sagde ...

Hej PJ
Med mit kendskab til opretshavsloven, så er der intet til hinder for at man må vise det man ejer, på en privat side. Det her copyright er for at beskytte kunsneren mod kommercielt brug. Anita har ingen problemer her. Prøv at forestille dig, at man skulle tømme sit hjem for billeder, hvis man fik besøg af en fotograf, der ville lave et interwiev med en.....eller at man havde sit hus med i f.eks. hammerslag. I så fald kunne du rejse sag mod alle der blev fotograferet i deres hjem til et eller andet blad/avis på samme måde, som du ikke måtte vise et gadebillede i en bog eller en avis hvis der nu var en skulptur af en nulevende kunstner eller af en der var død for mindre end de 70 år siden.

Anita - der var intet ment med de der initialer - kun sammenfaldet...ligesom min kollega Henrik Odgaard Frederiksen ;-)

mvh
Jan

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan!
det er bare ok..jeg var ikke sur...men nogen gange her på nettet så...også jeg selv....kan man komme til at glemme, at man jo ikke kender hinanden men netop skriver godt sammen og så kan tingene blive lidt underforstået...men jeg forstod godt at det var i en positiv mening men manglede bare lige en forklaring.....tak for din henvendelse i forbindelse med ophavsretsloven og hvordan den skal forståes...jeg har tidligere her på bloggen haft et indlæg, hvor det blev diskuteret og flere kom med kommentarer og jeg læste også i den forbindelse meget på ophavsretsloven og også kulturministeriets side omhandlende loven og var både til og fra mht. om det var ok. det jeg gjorde....og det var dengang at lægge fotografier af de kunstværker jeg stødte på på museer of andre udstillinger på min blog...men altid i en positiv mening og som nærmest god reklame for disse billeder...men jeg blev da selv meget i tvivl om det var ok. også når jeg læste loven....og det er interessant at læse din opfattelse og det er mig da en hjælp på min dårlige samvittighed om jeg nu gør noget forkert......jeg har selv solgt en del fotografier og fået penge for dem og synes også der skal betaling til, hvis mine fotografier skulle blive brugt kommercielt.dvs. hvis der er nogen, der tjener penge på dem....mine billeder her på bloggen og på flickr har jeg gjort rede for, at de godt må benyttes, dog under visse betingelser.....men det er et område jeg synes er svært og i værste fald, hvis man skal sikre sig 100%, så kan man ikke ret meget...og det er jo også lidt kedeligt....så tak for dine tanker..

per-olof.dk sagde ...

..jeg skal ikke gøre mig til ekspert på ophavsret, overhovedet ikke...men jeg tror eksemplet med fotografiet i stuen er rigtig godt: Når kunstværket indgår i en sammenhæng som i stuen er gengivelse ok, men hvis man separat gengiver et kunstværk, er det noget andet. Værst er selvfølgelig økonomisk, erhvervsmæssig udnyttelse, men jeg er stærkt i tvivl om hvorvidt ejerskab giver særlige rettigheder til at reproducere et billede offentligt. Det kan også godt være det gør en forskel om man bringer billedet i en tekstlig sammenhæng, som Anita gør, eller om man lader værket stå alene så at sige. Jeg kan for mit eget vedkommende sige, at jeg sætter mig for at rette ind efter 70-års reglen - eller aftale - så skulle man være på den sikre side.

Benny sagde ...

Så enkelt og smukt...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

tak Benny!

Ole sagde ...

Kære Anita (og andre)

Jeg var forleden dag ude ved min farmor. Over kaffen snakkede vi om nogle billeder hun havde på væggen, og da vi var nået til en ramme fyldt ud med små fugle kiggede vi bag på det. Her stod en hilsen fra selveste Johannes Larsen. Hilsnen er til en "Schaumann" hvori han skriver at disse små fugle skal bruges i S.s.Blicher's "trækfuglene" hvor efter han byder på god jul og godt nytår. 27 dec. 1918.


Jeg tænkte du måske ville synes det var en sjov historie?:)Jeg vil gætte på det er omkring 12-15 tryk.

Mvh Ole Hoffmann

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Ole....Jeg læste din mail...rigtig sødt af dig at skrive på mail...for de gamle indlæg er jo langt tilbage og faktisk får jeg jo ikke kommentarer fra dem...ved faktisk ikke om man kan gøre det...altså få besked når der er kommentarer på ældre indlæg ?....nå men rigtig mange gange tak...jeg besvarer lige din mail lidt senere...