lørdag den 16. august 2008

Dagslysbilleder fra køkkenet...


her ses en skænk jeg har fået foræret af nogle venner og den bliver bl.a. brugt til kogebøger, bøger om fugle og i de små skuffer er der foruden plaster, små bageforme og lidt krydderier m.m.

..sofaen er fundet for en del år siden til storskrald og den nåede jeg lige at nuppe, før der var andre, der fik den...

bordet med stole har vi fået men skabet på væggen har orla købt og her opbevarer vi forskellige glas....

Børge Mogensen stolen er en del af 6 stk. som vi opbevarer for nogle venner...de er meget praktiske... der står også nogle stole af Hans J. Wegner ovre ved siden af af Ikea-bordet i hjørnet og det var nogle stole vi fikmed fra dengang vi havde sommerhus od de er ret praktiske og sættes sammen så de fungerer som en lille to-personers sofa ( jeg har givet dem nyt okker/sienna-farvet betræk)... det mørke hjørneskab var et meget billigt konditorskab som Orla købte for 200 kr. for ret mange år siden og det har lige en fin plads i hjørnet ved skorsten...her opbevarer vi tallerkener og kaffekopper til et stel som hedder "Golden Summer" og som har blomsterudsmykning a la år 1900....det høje bord på hjul ovre i hjørnet ved vinduet er fra IKEA og ret billigt..og her står telefonen og der er plads til ugeblade og aviser...og en lampe....så har vi også en brændeovn og vi bruger den ikke så meget mere efter vi fik indlagt naturgas...men ind imellem fyrer vi opmed den..det er ret hygeligt på kolde dage om sommeren eller som ekstra hygge om vinteren...

6 kommentarer:

Helle Koed sagde ...

Det er lige så smukt i dagslys! :)
Tror vi har samme holdning til møbler. Jeg ELSKER dyre designmøbler, men bliver også for nærring når de skal købes. Vil dog ikke udelukke at hvis jeg en dag tænker: "nu har jeg været vild med den stol i 10 år...." så køber jeg den! :) Men der er lang tid til, og man skal være 100% sikker på at det ikke er én man vil a' med igen efter 5 år! :)

Jeg er ret vild med dine Wegner stole, men hans møbler har jeg altid været vild med! :)

I de sidste par år har jeg sværmet lidt om Louise Campbell: http://www.louisecampbell.com/# og hendes stol Prince Chair og hendes collage lamper! :) Stolen har jeg set til 12.000 kr. PYYYHA!!!!

Anonym sagde ...

I bor lyst og smukt. Let musik og lyse rum.

Jeg forestiller mig at tingene på væggen er fra din hånd, Anita?

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej helle !

tak for dine pæne ord..det blev jeg glad for at læse....ja jeg kan også rigitg godt lide at kigge blade med designermøbler og der er mange rigtig flotte og også mange sprælske og sjove....jeg holder meget af godt håndværk og træmøbler uden at jeg udelukker sjove og farverige møbler...men jeg falder vist mest for træmøblerne til mit eget hjem...der jo dog ikke bugner af designermøbler....Børge Mogensen stolen som står ved skortstenen er en meget praktisk stol og ses utroligt mange steder....man jeg sidder nu bedre på de blå stole omkring spisebordet, og de er hverken designer eller noget, men bløde og behagelige at sidde i...men Børge mogensen stolen er smuk og signalerer enkelthed og funktionalitet og jeg bruger den faktisk en del til at stå på, hvis jeg skal have noget højt oppe...men jeg kan da sagtens finde på at sidde på den, men skal jeg sidde længe, er de blå bedst...
Wegners stole bagved, som du kan ane, er rigtig gode at sidde i og både hunden og jeg foretrækker dem...jeg er glad fordi jeg kan nå jorden med benene og så er hynderne tilpas hårde, så man ikke synker dybt ned, hvad man nogen gange gør i sofaer.....Jeg er faktisk også vild med wegners møbler og var engang på Sønderjyllands kunstmuseum ( mener det hedder sådan) i Tønder og her var der et stort gammelt vandtårn, der var lavet til museum for Hans J. Wegners møbler og der var mange specielle og også en del jeg kunne tænke mig, specielt den som hedder "Chair" synes jeg rigtig godt om...måske en dag, når jeg kommer til muffen...
men Louise Campbell laver også rigtig mange gode ting..har også lagt mærke til hendes lamper...
Jeg kan også godt lide Nanna ditzels stole, en specielt som hedder "trinidad chair" som jeg har set på Tangeværket ved Rødkjærsbro nær Bjerringbro og som var brugt i deres café....ved dog ikke hvordan den er at sidde i...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Allan !

Tusind tak skal du have....ja nogle af tingene har jeg lavet, men der er også andre billeder på væggene...bl.a. har orla lavet de tre små landskabsmalerier, der hænger i en ramme oven over det mørke hjørneskab.....billedet over brændeovnen er en olipastel-tegning af en maler , der hedder Åge Arbjerg Hansen, som bor I Rabders og iøvrigt maler rigitg gode landskabsmalerier og kan også findes flere steder på nettet....han er iøvrigt en fin fyr...jeg kna rigtig godt lide hans landskaber og denne tegning købte jeg en dag på vej hjem fra arbejde, på et Galleri, hvor han udstillede og det var sådan set mine sidste penge, den måned og så købte jeg det bare i Galleriet sådan ret spontant og jeg er rigtig glad for det....billedet ved siden af forestillende et slags hytte, har jeg lavet og helt henne ved vinduet og over IKEA-bordet hænger to akvareller af Jan Blik Pedersen, en af Orlas kollegaer, som er rigtig dygtig til at tegne og male, men som mest arbejder med at hugge i sten....
ellers hænger der lidt forskelligt jeg har lavet på den anden væg, dog er der et vævet billede, som Orla har lavet og som hænger i midten..sådan lidt tredelt.....

Jan sagde ...

Jeg kan absolut "kun" tilslutte mig de andre.

I har det sgu' ret hyggeligt. Og fedt med de dersens egne og "lokale" ting på væggene.

Det der med "designer-møbler" skal I altså bare gå efter, hvis det er det I vil have. Vi har en del af sådan noget kram (det er faneme rart, at man er gift med en pige, der tjener godt, skal jeg lige sige); dels fordi det er godt at sidde i (jeg går meget op i sidde-højde, sidde-/sæde dybde og ryg-støtte, sådan at man automatisk kommer til at sidde naturligt og afslappet), og dels fordi jeg synes om rigtigt godt snedker-håndværk og dermed om møbler af træ. Det moderne er ikke rigtig mig, men sjovt nok er et af de smukkeste møbler jeg kender Poul Kjærholm's PK22 læder-lænestol. Det er metal-stel med læder ryg og sæde, men faneme hvor den er flot.

For mange år siden - i 1974 - da Lillemor og jeg flyttede sammen, medbragte jeg hjemmefra en "skal"-lænestol, der kunne vippe. Det var halvgammel og ikke særlig pæn =slidt, og blev desværre (de unges fester, ak ja) noget plettet og skamferet/hullet. Vi besluttede at købe en ny og smed denne her stol ud. Nogen år efter spurgte min tante mig, om jeg/vi stadig havde denne her "Ægget" lænestol af Arne Jacobsen.......mja - hvis man dengang vidste o.s.v., o.s.v.

...men det korte af det lange....I bor sgu hyggeligt og rart og den der blanding af nyt og gammelt er bare helt rigtig.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej jan !

mange tal for dine pæne ord.....og jeg kan også godt lide Poul Kjærholms PK22 og kunne da godt tænke mig den...det er også én designerting jeg har lagt mærke til....selvom jeg også holder meget af træ og netop som du nævner snedkerhåndværk....den der PK22 rammmer bare rent ind og er så absolut nutidig, selvom den er fra halvtredserne....og stål er faktisk også et lækkert materiale synes jeg.....vi har lige fået ståltagrender og de er lækre...jeg har også prøvet at væve med stålstreng og det kunne kun lade sig gøre fordi jeg havde noget værktøj, som kunne bukke det, så velegnet til vævning er det nok ikke...men det beholdt faconen hvorimod at væve med ståltråd er ret anderledes, hvor ståltråd er blød som smør sammenlignet med stålstrengen.....nå det var et lille sidespor...
Poul Kjærholm er absolut en mester og superdelikate møbler som måske egentlig er mere nutidige i sit formsprog end wegner og Børge Mogensen.....holder også meget af PK80...en chaiselong og den har jeg ofte set offentlige steder og fundet den ret lækker....
jeg ved ikke om Orla er så meget til designermøbler.....tror måske ikke han går så meget op i det, men vil sikkert finde dem smukke og funktionelle.....men jeg må indrømme at jeg godt kan falde i svime over forskellige designermøbler.....men det er nok ikke noget jeg ville lægge penge tilside til...så skulle min løn da blive ret meget større....
..og ærgerligt med den Arne jacobsen stol...den kunne selvfølgelig være blevet solgt og så kunne du have købt en Kjærholm, kunne jeg forestille mig....men sådan er det....kendte også nogle der savede et wegner bord midt over og smed det på lossepladsen....kort tid efter fandt de ud af det....
dejligt at du/I kan få råd til det for det er nemlig noget lækkert kram, som du siger....og der er jo en del salg i brugte designermøbler og ofte til god pris og måske mere, hvis den har været brugt ( for nogle møblers vedkommende, har jeg hørt)...