tirsdag den 26. august 2008

På vej........en svømmetur i Gudenåen....


...på min gåtur/cykeltur idag med Birka mødte jeg Søren og hans ven Jan ...Søren er en bekendt som jeg har mødt via Birka for Søren har også hund og går ture her i engområdet....men ikke nok med gåture med hunden, han svømmer også i åen....og her er begge fyre på vej til en tur fra Fladbro til Stevnstrup og hjem igen...det synes jeg er lidt sejt...ikke fordi jeg sandsynligvis ville finde på at gøre det....men et eller andet trak også i mig, da de gik i vandet og begyndte at svømme....det må da være skønt at være i så god form, at man kan svømme så langt......udstyret var i orden...våddragt...dykkerbriller og en farvestrålende badehætte, så de kan se hinanden og holde lidt øje....

...man skulle tro Søren sagde: " Kom nu !" men de er vist begge garvede....Jan er medlem af en triathlon-klub.....Randers Freja Atletik & Triathlon......

Både Søren og Jan havde noget at gøre med Randers Open Water 2008...et svømmestævne, hvor man svømmede to forskellige distancer med strømmen i Gudenåen omkring Randers.....den ene distance, 5200 m. startede ved Fladbro og her svømmede man først et stykke i Nørreåen og ved udløbet i Gudenåen svømmede man ind mod Randers og i mål ved Randers Regnskov.......den anden distance var 1000 m. og her startede man ved naturskolens fugletårn og målet var det samme.....se billeder fra stævnet .....der var også en plakat fra stævnet og jeg tror det er Jan, som er fyren ude til venstre på plakaten....

her er jeg vadet ud på det lille betonfundament, der går ud i vandet og Birka pjasker nu rundt i vandkanten....så jeg kan lige nå at tage et billede, mens de svømmer op mod strømmen mod Stevnstrup.....det ser ret dejligt ud.....

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nåmen du får da oplevet noget på de gåture. Det ku' være man skulle få sig en hund :-)

Er vandet i åen koldt? Jeg tænker på våddragterne.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Allan !

nej det var det faktisk ikke...jeg skal da ikke kunne sige hvordan det føles, hvis man svømmer langt....men de havde et vand-termometer med og målte vandet til 18 grader...og det vil jeg umiddelbart synes er fint....jeg ved ikkke hvorfor man bruger våddragter..om det er på grund af kulden...det kunne jeg da godt forestille mig...men jeg ved det ikke.....kendte engang én som stod på vandski og han brugte våddragt....
jamen en hund er et (oftest) kærligt væsen og den skaffer dig faktisk også en del kontakter til andre mennesker....og det er jo hyggeligt....

Kim sagde ...

Jeg tror jeg ville være druknet, hvis jeg skulle forsøge at gennemføre den distance. Men bort set fra det, må det være herligt at bo i så naturskønne omgivelser, og skønt at se de mange billeder fra turene med Birka.
Våddragten må være for at holde på varmen. 18 grader er fint nok til en kort svømmetur, men hvis man som dem skal svømme langt kan kroppen trods alt nå at blive nedkølet en del undervejs.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kim !

tak for kommentaren...og bemærkningerne om våddragten....jeg tror heller ikke jeg var nået lmangt...jeg tror at min anspændthed i forhold til hvad mine tæer støder på i sådan en naturlig å, ville tappe mig hurtigt for kræfter....det er jo ikke et svømmebasin med chlor i vandet og fuldstændig klart vand...det er nok mest det, som jeg er vant til...og det høejeste jeg har svømmet var nok alt ialt 1500 m. og så var der vist lidt holde ved i kanten og hvile sig lidt ind imellem...men her i åen er det bare vand og ingen kant....nyder også billederne fra Tangshan og Bejiing.....lidt specielt at få sådan lidt førstehåndsindtryk fra Kina og OL udenom pressens synsvinkel...

Helle Koed sagde ...

Det er nogle seje gutter! :) Det er da en anderledes hobby, men hvis man ikke lige er i nærheden a ahv, er der vel altid en å??? :D

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Helle !

tak for kommentaren....ja jeg tror de går meget op i selv at dyrke den slags og jeg synes også det er ret sejt....har tidligere set nogle svømme i søer her i nærheden, men ikke set folk svømme i Gudenåen før..har du ?

Søren Bundgaard sagde ...

GRUNDEN TIL SVØMMEDRAGT,
ER DELS KULDE (VI SVØMMER 1-2 TIMER FRA 10-23 GRADER)
MAN KAN JO IKKE SVØMME SIG VARM, KUN KOLD OG SPECIELT HOVEDET ER UDSAT,
OG SÅ BÆRE DRAGTEN KROPPEN OPPE.
-SE IØVRIGT FILMEN FRA "RANDERS OPEN WATER 2008" SVØMNING I GUDENÅEN

http://www.youtube.com/watch?v=-
IPyZc6e9P4

TAK FOR INTERRESSEN
SØREN BUNDGAARD
-DEN ENE AF SVØMMERNE
PÅ DIT FOTO...