tirsdag den 3. februar 2009

"Den selvforsynende have" af John Seymour...




I tv-udsendelsen "Bonderøven" nævner Frank bogen "Håndbog i selvforsyning" af John Seymour.....jeg har tidligere lånt den på biblioteket, men en anden bog af samme forfatter hedder "Den selvforsynende have" ( og den har jeg selv) og den er også god....forskellen er at i "Håndbog..." kommer han mere ind på det at holde dyr, reparationer osv. mens "Den selvforsynende have" mest handler om haven......sjovt nok har John Seymour, hvor meget han end kan lide naturen, en ting han har set sig sur på og det er fuglen "dompap" ..han skriver her i bogen (s. 105):" For det meste er fugle nyttige, da de æder insekter, men dompapper er en undtagelse. De bider knopperne af buske og træer, og personligt har jeg ingen skrupler ved at skyde dem." og på side 77 skriver han: " Kernefrugt kan raseres af dompapper, og jeg kender ikke andre midler mod disse plageånder end bøssen"....så dompapper er bare ikke John Seymours livret.....
En anden havedyrker er Camilla Plum og hun har udgivet to rigtig gode bøger, der hedder "grønt 1-2"....og hun bryder sig ikke om kålsommerfuglelarver..overhovedet ikke....hun skriver i bd. 1 s. 103: "De er det ulækreste jeg ved, stinkende grovædende bæster. Udfra et mere buddhistisk-holistisk synspunkt er de selvfølgelig små levende væsener, men de skal satanedeme holde sig fra min kål, eller kommer jeg efter dem.".....
Sådan.....selvom man er økologisk og holder meget af diversitet og naturen i mange afskygninger...ja så har man også sine hadeemner........og jeg forstår Camilla Plum for jeg har også prøvet at have kålsommerfuglelarver i kålen og det er et stort arbejde at tjekke hele tiden bagpå bladene for små altædende grønne larver......men dompapper har jeg ikke oplevet som en trussel.....kun som en smuk og kærkommen gæst....oftest om vinteren....
John Seymour har lavet en smuk bog med flotte farveplancher og smukke tegninger ....og han har et godt afsnit om den skønne plante "hestebønne".....

1 kommentar:

Kasper Kleinert sagde ...

Hej Anita kan du fortælle mig hvor det er muligt at anskaffe sig, ikke låne men købe, den danske udgave af John Seymours - Håndbog i selvforsyning.