søndag den 1. februar 2009

sidste dag med grenene.....

Hjemmebagte boller med sesam og birkes, ost, hvidløgs-smøreost, æbler, appelsiner, rød peber, leverpostej, smør og kaffe var min morgenmad i dag...



...da jeg kigger ud af vinduet, kan jeg se resten af grenbunken, der venter på at blive flyttet...

..og idag er det meget koldt, så elefanthuen kommer på og bliver der resten af tiden...

...der er ikke så meget tilbage...
...så jeg bunker det i mindre grupper...før jeg slæber det ned på grunden...
Birka gider ikke blive fotograferet idag og vender hele tiden ansigtet bort...jeg når dog lige at tage et af hendes ansigt i profil...
...men væælger så at tage et billede af hendes pote...
..her er der renset for grenaffald og Birka snuser godbidder, som jeg har kastet ud...
...dejligt at få fjernet grenen...og i fald vi får sne..endnu mere godt at få det gjort ...
udenfor den indhegnede del af haven har jeg lagt alle grenene....kommer til at tænke på sankt hans bål, når jeg kigger på det...
....her er Birka ved en bøgehæk som blev plantet, da vi for 5 år siden flyttede ind.....og i nogle år havde vi høns og det kan tydeligt ses på hækken...til højre ses en noget højere del af hækken for det var her udgangen fra hønsehuset var og hønsene lå ofte og solede sig og sandbadede under hækken...og det giver jo også god og næringsrig gødning til hækken....og derfor er planterne tæt på det tidligere hønsehus højere end de andre....

14 kommentarer:

ingedk sagde ...

Hvor er du flittig,
og sikke et dejligt morgencomplet

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Inge !

tusind tak for din visit....ja sådan nogle grene skal bare flyttes ellers gror græsset ikke.....ja morgenmad er godt..jeg burde øve mig i at spise morgenmad til hverdag...hav en fortsat god søndag...

Helle Koed sagde ...

Uhmmm... det ser ud til at du har haft en vidunderlig søndag – og sikke et vejr i var velsignet med! :)

... har også lige lagt en kommentar under "bonnderøv"... det er jo dejligt med et frisk pust fra landet! ;)

Helle K. sagde ...

Hvor er du flittig - og sikke et lækkert morgenbord.
Vejret var dejligt - men koldt :)

Conny sagde ...

Der ligger en Award til dig på min blog

Berliner brosten sagde ...

Igen en omgang skønne billeder fra din side! Især morgenbordet fik os til at sukke lidt. Kæresten sagde "orv, se osten!". Hun er blevet meget glad for de her store ostestykker, der ikke er så nemme at få fingrene i hernede...Jeg savlede mere over bollerne ;-)

Benny sagde ...

Jeg kan da godt forstå at du skulle ha et ordentligt morgenmåltid. Lækkert og inspirerende.
Er det ikke et meget stor drivhus i har? - prof. vel nærmest!

Conny sagde ...

Det er dejlig morgenbord du har lavet,og dejlige billeder af din arbejdsdag i haven

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Helle Koed !

tak for kommentaren...ja det er dejligt med lidt udeliv i solskin...men udeliv er der bare så gode muligheder for hernede i engen og fred og ro og du kan være her ugenert...men der kommer folk forbi på vejen foran huset så helt isoleret er vi slet ikke.....som hvis vi boede for enden af en markvej....men det er anderledes end inde i byen og i et villakvarter for det er som om det er på landet det her og folk hilser, når du går forbi på vejen.....i går kiggede jeg den udsendelse ( jeg tror det var dig der nævnte den ) der var i Frilandshaven, hvor bonderøven var på besøg og byggede en udeovn og den blev brugt til at lave pizza i...men det var før han fik sit eget tv-program og i sit eget ruller han al sin charme og alt sit talent ud og det er bare så godt..."det er bare så godt" er i øvrigt et udtryk han bruger ofte eller "det skal nok gå"....og det var en nydelse at se ham bygge den der ovn....tak for idéen(hvis den kom fra dig).....er for resten begyndt at lægge mærke til folk i bussen og i byen, der går med sixpence...sjovt nok...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Helle K.

tak for kommentaren, ja der var koldt i mandags...knapt så koldt idag tirsdag.....men det er vist vinter lidt endnu.....samtidig med at jeg bar grene så fik jeg jo motioneret Birka og vi kunne holde øje med evt. besøgende hundevenner....så der blev slået mange fluer med ét slag...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Gitte (Berliner Brosten )!

tak for dit visit..ja ost er godt...har iøvrigt lige købt en ny idag med kommen i....det er skønt lige at kunne tage sig et stykke brød eller en grovkiks eller hvad som helst med ost....det overrasker mig at man ikke sådan lige kan købe et stort stykke ost i Berlin ?...kan man købe små portioner eller kan man bare ikke så let få fat i ost ? når jeg tænker på Tyskland, tænker jeg alle mulige lækre kødpålæg....elsker den slags og husker stadig min 9. klasses Berlinturs morgenmad....dejlige flûteagtige morgenmadsboller med tonsvis af forskelligt kødpålæg...måske var der også syltetøj og andet ..husker kun den lækre kødpålæg......

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Benny !

ja et weekendmorgenmåltid er supergodt til mig, der ikke får morgenmad til hverdag....og der falder altid en bid af til Birka..i øvrigt elsker hun tørret stykker brød og det kan hun så ligge og knase i...hun ved også, når det er weekend...så sætter hun sig hen til morgenbiordet for at kræve sin ret...hun kan også lide rundstykker......
Jow...det er et meget stort drivhus.....og tidligere har der boet en gartner, som dyrkede til at sælge....men det var voldsomt forfaldent, da vi købte grunden. Det er et stort jernskelet og det var beklædt med møre bølgeblikplader, der var hullede og lige til at pille ned...sikken et arbejde....og kort tid efter vi havde pillet alt bølgeplasten ned, så varslede de orkan...så vi skyndte os ( det var vist mest Orla) at køre det på lossepladsen inden det ville ligge spredt rundt i området.....så købte vi noget kraftigt plastik og nogle brædder og beklædte det med det....vi havde på et tidspunkt høns og duer i 2/3 af den lange bygning...og den sidste trediedel er drivhus.....nu har vi ikke høns mere og duerne fik vi aldrig til at fungere for de ville ikke ud i den overdækkede voliere, men sidde indenfor ( dem solgte vi igen)....drivhuset har vi stadig og sidste år sprang vi over og brugte det ikke men i år skal det i gang igen......men 2/3 af det ligger stadig brak og venter på at vi finder et eller andet at anvende det til....der er bare snad og jord og ikke gulv, så det er ret primitivt....vi kan selvfølgelig også rive noget af det ned.....men selve skelettet er i ret god stand og ville måske være synd at ødelægge...men vi får se.....ja stort er det...ialt 57 kvadratmeter...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Conny !

ja tak for awarden.....glæder mig at du nyder billderne af min dag i haven....snart kommer tiden, hvor haven er den mest anvendte...glæder mig til en masse dejligt udeliv..hvor man kun går ind for at sove og lave kaffe/gå på toilet....

Berliner brosten sagde ...

I de almindelige supermarkeder kan man blot få sådan nogle mini-stykker og ellers bare ost, der allerede er skåret. Det er lidt anstrengende at skulle i specialforretning hver gang man vi have sig et stykke godt ost. Så vi nyder det bare, når vi er i DK.
Der findes virkelig virkelig meget kødpålæg - det har du helt ret i, men det meste af det er ikke sådan lige mig. Jeg har en 3-4 slags jeg spiser og så var det det ;-) Så er der ost for resten...