fredag den 24. juli 2009

Stikkelsbær...


For et par dage siden plukkede jeg et par buske med stikkelsbær...både røde og grønne....

....planen var at råsylte dem 2-3 dage i køleskabet og så bruge dem til en lagkage.....

...så efter de var skyllet så skar jeg de enkelte bær over og blandede dem og stillede dem derefter i køleskabet, rørt op med sukker....
Men da vi skulle til at lave lagkagen, så var blandingen lidt for grov og de blev blendet inden de kom på lagkagen.....så der kom blendet stikkelsbærmasse i et par lag og så ellers bare flødeskum øverst.....jeg nåede desværre ikke at tage et billede af lagkagen...vi fik nemlig gæster og så røg lagkagen bare hurtigt sammen med et glas portvin og lidt kaffe....men jeg har stadig stikkelsbær i fryseren til en ny lagkage.....

8 kommentarer:

Allan sagde ...

Stikkelsbær er muligvis den mest oversete ædle spise i dette land - næst efter ribs!

Kim sagde ...

Det minder mig om min mormor. Hun havde Stikkelsbærbuske i haven, så når vi var på besøg om sommeren, fik vi næsten altid stikkelsbærgrød.

Tak for de gode minder :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Allan !

jeg giver dig så helt ret....stikkelsbær er en lækker spise....og nok overset....som barn tænkte jeg altid på begrebet "stikkelsbærben" når jeg så stikkelsbær....skægt udtryk....og yes....ribs er super....virkelig lækre...sidste år, tror jeg, lavede vi en del ribslagkage...og det var himmelsk....jeg har også buske med hvide og røde og skal over i haven og finde dem og se om de stadig er okey...det er måske lige op over....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kim !

ja sådan noget som bær minde mig også om min mormor...hun havde en baghave med masser af bærbuske...solbær, stikkelsbær, ribs og solbær og hindbær, husker jeg.....og jeg husker også stikkelsbærgrød..og med stor glæde....synes egentlig det var en eventyrlig have på gr. af bærrene og træerne med æbler og blommer....og egentlig var den ikke ret stor.....men den blev udnyttet både til grøntsager og bær og andet men også til solbadning og hygge ved havebordet...glæder mig at jeg vækker minder om din mormor...

KirstenK sagde ...

Stikkelsbær er lækre, og jeg kom helt til at grine over udtrykket stikkelsbærben...kender det selvfølgelig godt, men det er lang tid siden jeg har hørt nogen bruge det...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten !

lige nu har vi ret spontant fundet nogel af stikkelsbærrene frem, som jeg havde frosset...og så har vi varmet dem med sukker og lavet en hurtig lagkage...jeg har pisket fløde og nu står det lige og trækker mellem lagkagebundene i køleskabet og skal snart være en sen aftenkaffe for os her søndag aften...sådan kan det komme over én...at nu skal der laves lagkage....faktisk så har jeg ind imellem noget, der ligner stikkelsbærben...sådan ser mine ben ud en uges tid efter jeg har sommerbarberet dem....noget jeg ikke gjorde, da jeg var ung....men tiderne skifter....

Benny sagde ...

Nøjjjjj hvor ser de gode ud!
Nam-nam ;o)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Benny !

tak skal du have....har lige spist endnu en stikkelsbærlagkage, som var bedre end den første...sendte dig gerne et stykke.....