søndag den 30. august 2009

Telttur til Fur....

Færgen Sleipner sejler dig til og fra Fur på 4 min. hver vej.....du kan lige nå at løsne sikkerhedsselen, så skal den spændes igen....

Her er vi kommet til Råkilde camping, der ligger i den nordvestlige del af Fur....afstandene er små og inden man ser sig om, når man kører ud fra campingpladsen, så er man kørt til den største by Nederby igen og Stenøre, som er færgehavnen, der ligger lige sydfor i forlængelse af Nederby....Orla er her gået igang med at sætte den eneste stang sammen, som vi bruger til teltet, og det er meget simpelt at sætte op sådan en lavu....og der er meget plads til 2 mennesker og en hund...også rart at man kan stå oprejst indeni...

her kan man se teltet til højre i billedet...vi fandt en dejlig plads på 2. terrasse ovenfor en eng og med en vidunderlig udsigt ud mod limfjorden længere ude.....man kan gå ned til stranden og der er 500 m. derned....til en kyst med smukke klinter til begge sider af stranden....fredeligt og roligt.....

vi boede for enden af en terrasseplatform og her går en lille sti ned til den lavere liggende eng...forbi en mark med køer og lidt skov...eller til en tur ind i den lille skov lige i nærheden...

For størstedelen af tiden havde vi superskønt vejr....dog regnede det den første og sidste nat ...den første nat med torden, lyn og masser af vand....så vi fik testet teltet og underlaget og det var egentlig fint....for det, at vores underlag gik udenfor selv teltet (fandt vi ud af ) var en rigtig dårlig idé......når det regnede ned og regnen silede ned ad teltdugen, så lagde alt vandet sig i kanten af den del af teltdugen, som gik ud på jorden og langs med græsset....og det var fint at det gjorde det....men når den tykke presenning, som vi havde klippet i form, lå udenfor selve teltet, så skabte presenningens buler mulighed for at vandet kunne løbe ind under teltet...specielt de steder, hvor det bulede mest.....så vi klippede simpelthen bare den overskydende del af presenningen af og så var der overhovedet ingen problemer....vi kunne skovle lidt vand fra kanten af teltdugen, hvis der havde været for meget regn og det ikke kunne nå at tørre helt væk, men der var ret nemt med en lille kop....
her er teltet næsten blevet rejst og man kan se, hvordan den hvide presenning går ud over teltet...
her har vi lige indrettet os med to luftmadrasser og begyndt at sætte tingene ind i teltet......den ene luftmadras begyndte at lække luft kort tid efter og næste morgen punkterede den så helt.....og pumpen gik i stykker...så vi købte et liggeunderlag ( det sidste ) og Orla var flink og lod mig sove på den gode luftmadras resten af dagene ( tænkte godt nok på om den nu også punkterede, men den holdt)....
...udsigten den første morgen efter meget vand...nogle af håndklæderne bliver til måtter og blev det faktisk resten af turen, selv efter de var tørre for så brugte vi dem til at stille støvler, sko på, når der var vådt i græsset, morgen og aften.....og nogen gange skal man jo også ud at tisse midt om natten og så er det jo med at kravle ud af sin larvepuppe af en sovepose, på med noget tøj og hen til toilettet..og der var heldigvis ikke ret langt....ren luksus...ikke noget med lommelygte og en spade og en rulle toiletpapir under armen....
i regnbyger kan man jo hygge sig indenfor i teltet og sidde behageligt i en magelig stol med plads til en feriecola....og Birka kan ligge for ens fødder og være hyggehund....på billedet her ser der endnu rimeligt ryddeligt ud...men det har det med at sprede sig (alle pakkenellikerne) hen ad vejen....så det er vigtigt at holde lidt orden for at kunne finde sine ting...bl.a. når der skal laves kaffe og mad....
her ses regndråber på teltunderlaget efter den første nat...heldigvis var dagene ret solrige og det tørrede hurtigt....
her et eksempel på hvordan vandet lagde sig langs teltdugen og hvor nemt det lige var at samle det op...efter jeg havde fået klippet i presenningen...
...i starten troede vi at Birka bare skulle sove på et gammelt tæppe, som vi havde medbragt, men hun var mere interesseret i at lægge sig hos Orla for der var en varm sovepose og et blødt underlag....men så fandt vi en ekstra sovepose ude i bilen og så var alt godt...faktisk så møvede hun måsen nedad i bunden af soveposen på et tidspunkt og fandt sig troligt i at få noget af soveposen over sig om aftenen og natten...
.....her er lidt af tingene i teltet foruden soveposerne...
...en af aftenerne grillede vi pølser i svøb...., men det kan man godt blive lidt tung i maven af, så de næste aftener blev det til noget godt ost, kiks, brød og lidt grønt som vi tog med til stranden, hvor vi fandt nogle skønne steder at spise maden...frokosten lavede vi selv og tog med og spiste et sted på øen...
men morgenmaden blev for det meste indtaget på campingpladsen... franskbrød fra øens eneste butik...Brugsen.....til rimelige priser....

og det er skønt at sidde ude i morgenluften og spise franskbrød med ost og drikke og få sin morgenkaffe...
kaffen laver vi her på en trangia, hvor vi bruger sprit.....
og vi tørrer håndklæder og viskestykker i det nærmeste træ...bag vores bil kan man lige ane campingvognen fra den nærmeste nabo.......en kvinde og en mand, som er fastliggere fra Århus og som nyder roen og freden på campingpladsen og har deres kajakker med og sejler ud på ture nede ved stranden....og det ser bare dejligt ud...bare sejle stille og roligt gennem vandet og opleve naturen....
...og en af morgenerne spiste jeg en hel bakke friske ærter....