søndag den 1. november 2009

fossiler på Mors...


Vores ferie startede med Skarrehage molergrav allerøverst på Mors og tæt ved Molermuseet, der desværre havde lukket ned for besøgende for vinteren....men det må vi have tilgode til foråret....for der er sikkert ret meget godt at se der....

Vi fandt en hel del søpindsvin....flere steder...Dragstrup vig...Gullerup og Ejerslev samt ved Sundby strand....

her ses rester fra en lille fisk i moler......

Vi havde taget vores mikroskop med og det var dejligt, for på et tidspunkt opdagede jeg en insektvinge i et stykke moler, som jeg havde taget med af andre grunde ( små fiskeskeletter) og det var en stor hjælp med mikroskopet....men en skam jeg ikke kan tage billeder endnu via mikroskopet..men det kommer...når jeg kommer til muffen, du ved.........her er Orla ved at skrue lidt og forstærke forstørrelsen 2 gange ved at skrue en linse på....

her er et fiskeskelet, som Orla har fundet og jeg har været heldig at få taget et billede rimeligt skarpt......med kameraets muligheder......fossilet er også i moler...

8 kommentarer:

Jan Dresler sagde ...

Sej ny (?) hobby I 2 har fået. Må være en hel ny verden at se på i et mikroskop. Fine billeder.

Per sagde ...

Hej med jer!!
Spændende læsning. Glæder os til endnu flottere billeder, når adapter til kamera er fremskaffet => god julegaveidé ;-)

Berliner brosten sagde ...

Uha, flotte billeder! Og sikke en masse flotte fund! Jeg ledte også med lys og lygte, da vi var på ferie i forrige uge - i det område skulle der være gode muligheder for at finde bla. jaspis og turmalin og selvfølgelig fossiler, søpindsvin etc. Men nej, ikke engang et lillebitte stykke rav blev det til, snøft ;-)
Men skønt at kigge med her på din blog!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan ! tak for besøget...ja den fylder godt den nye hobby.....men spændende....det kræver en del læsning, men interssant.....vi havde også en del bøger med på ferie.....også lige bøger, som kunne bruges til at checke af med hvad vi evt. fandt......En rigitg god bog heder " Danekræ - Danmarks bedste fossiler" fra 2008 og den har jeg brugt en del.....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Per !

tak for besøget her...ja det er sørme også svært at vente....kunne godt lige vinde en halv million i lotto...men hvem kunne ikke lige det ?
har lige været en tur på kikkertgrossistens side og tjkkket lidt ud, hvad jeg gerne ville have, for jeg tror at Olympusløsningen med adapter og t2ring m.m. ikke bliver løsningen men et "Dino Eye AM 423" til godt nok 2.339,- kr.....så det bliver vist ikke lige julegaven til den pris ( ikke i vores familier) men vi kunne jo ønske os tilskud til det........først skal jeg dog lige have ringet til forhandleren og helt have sikret mig at det kan passe på alle måder sammen med stereoluppen/mikroskopet.....før pengene bliver givet ud, men så vidt jeg kan læse, så¨kunne det være det...så bliver mirkroskopets fine optik netop også brugt og mikroskopets skarphedsindstillinger ( som er supergode).....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Gitte ! æv at du og kæresten ikke fandt bare lidt...men sådan er det jo også.....jeg har lånt et par bøger om bjergarter og sten og også om mineraler...jeg må lige slå de der navne op og se hvordan der ser ud....

Conny sagde ...

Hej Anita
Hvor har i fundet mange ting,det må være spændende, at se tingene i mikroskop.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Conny !

jeg kan se at min genkommmentar til dig ikke har sat sig fast....øv...du får bare en ny...
ja det er ret spændende og mange ting kan ikke ses uden mikroskop...og så giver det også mulighed for at finde mindre ting, som jeg ikke ved første øjekast har opdaget...så det er altid lidt spændende lige at få det under mikroskopet...