onsdag den 16. december 2009

Blå billeder....


Ja.... jeg fik lige et godt tip af Kim fra "Kinatur.dk - en dagbog fra Kina" om fjernelse af blåstik i vinterbillederne...dejligt...tak Kim.....så en hurtig brug af fotoredigeringsprogrammet Photoscape gav mig lige disse lidt mere hvide vinterbilleder....og jeg kan helt sikkert finde mere godt i det her gratis program......

Når billederne af sneen bliver taget sent på dagen, så bliver der en blå tone over det hele....jeg har dog forsøgt at fjerne lidt af det...men det vil ikke helt forsvinde.....så det må bare se sådan ud...udsigten fra mit hus ind over Randers...den varme orange plet er Randers Regnskov som ses i det fjerne....

16 kommentarer:

Allan sagde ...

Det er altid problemet med at fotografere sne. Kameraet lader sig ofte snyde.
MAn behøver et redigeringsprogram.

KirstenK sagde ...

Smukt er det under alle omstændigheder det sne...vi må nyde det mens det er her, måske er det den sidste sne, vi nogen sinde ser...

Conny sagde ...

Der er så smuk, når sne ligger tæpper hen over markerne.

Per sagde ...

Man kan i hvert fald sige, at klimaopvarmningen er blevet aflyst i Danmark for nærværende ;-)
Måske man snart skulle besøge Randers Regnskov med fotoapparatet.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

ja Allan..jeg ville være ilde stedt uden et redigeringsprogram...tænker på de gamle dage i mørkekammeret hvor redigering var noget længerevarende og ret omstændeligt noget...pyha !

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten !

ja i disse klimatider hvor der loves global opvarming og have der stiger..så skal vi sandelig nyde den gode sne....min hund har nydt det idag i den grad så hun har været fulstændig overkåd....ruller sig rundt og Orla har spillet fodbold med hende og hun løber simpelthen afsted og nyder i den grad at finde bolden i sneen....
Det kan være hun har en chance på Randers Fc´s folboldhold?
Nåp spøg tilside...folbold er alvorligt for de som ser det....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Conny !

ja det er meget smukt...særligt ud over markerne...jeg nød det på vej til arbejde....inden det helt var blevet sort og formindsket...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Per !

ja vi må lige nyde et køligt klima....sneen er som også ret smuk og vi er vist mange her på nettet, blogs m.m. der ikke kan lade være lige at forevige den smukke sne i landskabet....og jeg falder da også lidt i svime hvert år, når sneen kommer...selvom den jo har kommet mange gange i mit efterhånden halvlange liv....men det er vel ligesom med foråret....man overraskes af skønehden hver gang alligevel...

Jan Dresler sagde ...

Udtrykket "Den blå time" kan vel bruges her ;-)

Dejlige fotos, Anita.

Esther sagde ...

De bliver også blålige om morgenen/formiddagen :)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan !
ja det kan man vist .....den blå time.....tænkte egentlig på at der var et eller andet udtryk og noget i den retning du nævner....googlede det lige og fandt en flickr-group, hvor man kan lægge billeder på, taget i netop den blå time...tak Jan...havde næsten glemt det her ret poetiske udtryk.....se et link til flickr-groupèn her: http://www.flickr.com/groups/53917325@N00/
der er mange fotos taget i den blå time..og tak Jan...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Esther !

tak for oplysningen....der må være noget blåligt i lyset, skulle man tro, ikke ?
Jeg synes det er lidt svært at acceptere de her lidt for blå billeder og forsøger at gøre det mere hvidt, men det kan ikke altid lykkes...men måske skal jeg bare aaceptere, at sådan er det....

Kim sagde ...

Så vidt jeg kan se har du brugt et Olympus E-520? Den har et motivprogram der hedder "Strand og Sne", har du prøvet at bruge det? Så burde det være svære at snyde kameraets hvid balance.

Jeg prøvede at lave en hurtig redigering i gratisprogrammet PhotoScape, og her kan man både tilrette hvidbalancen eller bruge funktionen "remove color cast", som kan fjerne den blå tone i billedet hurtigt og nemt.

http://www.photoscape.org

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kim !

Som du måske har set i mit redigerede indlæg, så har jeg downloaded photoscape og fundet det nævnte...tak skal du have..jeg har faktisk døjet lidt med at finde et for mig brugbart fotoredigeringsprogram...så jeg vil da lige udforske lidt af det her Photoscape og se, hvad det kan...tak...

Kim sagde ...

Det ser meget bedre ud :-)

Jeg synes photoscape er ganske glimmerende til simple redigering og nemt at bruge.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

jeg er rigitg glad for linket, Kim...er ikke rigtig til Photoshop endnu...måske kan det komme, who knows.....
Jeg har lige været i min fotobutik og bestille noget udstyr så jeg kan komme til at fotografere via Bresser stereoluppen og regner med det kommer hjem i januar og jeg glæder mig til at kunne tage den slags billeder....