søndag den 28. marts 2010

forårsrengøring i drivhuset...


Der er en del kvikgræs i bedene i drivhuset og her arbejder jeg med at få det op i den sorte spand og det tager sin tid...muligvis skal jeg have mere jord i bedene, overvejer jeg.....

døren til drivhuset var gået i stykker og det kraftige plastik var halvt gået af...men jeg reparerede døren med et stykke træ på skrå, som døren egentlig skulle have haft allerede da den blev lavet...det hjalp på det...den var sunket en del og derfor passede plastikket ikke mere...men nu kom det hele på igen...jeg har planer om at male drivhuset...endevæggen og døren og de påsatte brædder i en hvid maling her engang jeg får tid og vejret er til det...og jeg kunne også godt tænke mig at lave en plads foran drivhuset med græsplæne, et par stole og et bord og noge krukker og måske en udendørs hylde eller nogle hængsler til ampler eller måske nogle lamper.....når der hænger en ledning ikanten af drivhuset er det ikke fordi vi har strøm der....det er en ledning fra en pumpebrønd, vi fik lavet sidste år...ifald det skulle blive nødvendigt at pumpe drænvand videre......visse foranstaltninger kan være nødvendige når man bor i et engområde....

Her ses drivhuset udefra....det er kun den del med plast i siderne, vi bruger som drivhus...årsagen til at der ligger så stort et drivhus er, at der for en del år siden boede en mand, der drev et mindre gartneri......det hele var et stort rod og ituslåede bølgeplastplader, da vi flyttede ind og vi brugte den første vinter på at fjerne alt skramlet og bygge jernskellettet fra drivhuset op igen med meget kraftig plast og træ......husker vi brugte en supergod boremaskine som skruemaskine...en tung rød sag af mærket Milwaukee og det var eminent at arbejde med....og plasten holder utrolig godt, pånær hvor blæsende ting har lavet revner eller en sten fra græsslåmaskinen har boret sig ind og sidder fast i plastikken som et andet projektil.....men et supergodt stykke kraftig plastik som er rigtig godt til et drivhus....
Lågen ind til haven gik istykker sidste år, da vi skulle have gravet en sivebrønd op og fragtet væk og her skulle der bruges en tung maksine, og så måtte lågen og lidt af hegnet ofres...men det kan da laves igen.....

2 kommentarer:

KirstenK sagde ...

Hold da op hvor er det stort dit drivhus...Drivhus står på min ønskeliste, måske det bliver til noget i denne sæson!
Man kan da se hvor du kommer til med senegræsset...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten....ja det er faktisk omkring 70 m2....alt ialt...vi har på et tidspunkt haft høns i den del, der vender op mod huset og i det midterste stykke er der et mindre rum, hvor vi havde duer....men hønsene har vi ikke mere...det blev for besværlig, da der var al den snak om fugleinfluenza...at de skulle kun være indenfor evt. og det syntes vi var synd..derudover fik vi også rotter og valgte så hønsene fra af flere grunde....vi havde dem også om vinteren og det var et stort arbejde, når man også lige skulle fodre høns, give vand og ud at gå med hunden om morgenen inden arbejde.....men jeg savner stadig at have høns..det var rigtig dejligt og nogle spændende dyr at have....vi havde forskellige høns...endda perlehøns og vi slagtede dem også....lige undtagen dem som vi kom til at holde meget af....vi fik også kyllinger og det var spændende hele processen med rugende høner, udrugning af æg og opfostring af kyllinger....så der var da meget som skulle gøres....vi havde udendørs indhegninger til dem og indimellem fik de lov til at gå i haven...og vi havde mange rigtig sjove oplevelser med dem....
Men nu står det tomt, den del som blev brugt til hønsene og duerne...men det kan værev vi finder på noget at bruge det til...det er næsten for stort til at bruges til drivhus til os...så jeg bruger nok tror jeg, måske 25-30 m2 til drivhus nu og det er passende...