søndag den 18. april 2010

At grave have bl. a......


Her ses en bunke kompost som jeg bl.a. har brugt i drivhuset og som jeg vil bruge i de nye bede, som er ved at blive lavet på det nye stykke have....

og her er mit gamle bed med krydderurter og flere af dem skal flyttes....nogle skal dog graves op og nogle skal bare stå tilbage og pynte som en anden staude...mange af dem får smukke blomster og ser skønne ud som de står og strutter af livslyst.... purløg skal flyttes men jeg har to planter af den krydderurt der hedder syre, som ses her i midten...det er bladene man spiser og kan fint bruges i salat bl.a....men jeg spiser den stort set ikke...den gror dog meget villigt og jeg bruger bare tid på at klippe den ned, så den ikke får sin plads i hele bedet...sidste år fik vi gravet en rende meget dybt ned af en minigrab i forbindelse med en ny spildevandsbrønd og renden gik en meter fra bedet...og af en eller anden grund kan jeg se at selvomn der er sået græs der, så kommer der altså en masse blade af denne her syre lige midt i det græsstykke en meter foran bedet....så det er en plante der vil noget...men jeg dropper den som krydderurt og graver den op.....

så er vi gået i gang med at grave til grøntsags- og krydderurtebed...og det er på et stykke jord der har været vildt græs...så der er mange rødder af forskellige slags planter ( skal nok læses som ukrudt).....meget af det er kvikgræs og de øverste stykker skærer vi simpelthen væk og bruger ikke...vi vender ikke toppen med i bedet for der er alt for meget kvikgræs...vi skal nok få problemer med de rødder, der er der alligevel....

når stykket er gravet færdigt er planen at komme kompost på og så har vi købt en fræser, der så skal fræse det igennem....planen er også, at vi vil bruge fræseren til at holde jorden rundt om bedet ren for kvikgræs og nok også bruge den mellem rækkerne...men vi får se, hvordan det kommer til at gå....jeg har været vant til at håndluge, men nu vil vi prøve at bruge fræsemaskinen og se om det skulle være nemmere og kan klare kvikgræsset...men begge metoder kan jo bruges samtidigt...og der skal selvfølgelig håndluges ved planterne....i drivhuset vil jeg udelukkende håndluge...her er jorden ret løs og jeg får ret nemt dybereliggende lange kvikgræsrødder op ved at bruge håndlugning og et mælkebøttejern som redskab....supergodt stykke værktøj....


Vi startede simpelthen med begge to at grave fra hver sin ende og så slutte på midten....

1 kommentar:

Lotte Klemens Thomhave sagde ...

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at se ud med planter i. Det ser vildt professsionelt ud, og det må da give nogle gode muskler sådan et gravearbejde..:-)