torsdag den 13. maj 2010

Endnu en morgentur med Birka....har man hund, kommer man ud i naturen...


Birka holder øje, hvis der nu skulle komme nogen..oftest fornemmer hun det før jeg gør...

Der sker meget blandt væksterne på vores gåtursrute....man kan virkelig mærke/se at foråret er trængt igennem....så jeg går bare og glæder mig over et syn som disse hvidblomstrende træer i det naturlige hegn langs vejen...

Her står jeg på marken ved siden af min grund....et træ er blevet træt, eller mere præcist...det er blevet for tungt og har mistet balancen, der hvor det står...det står nemlig lige i skellet mellem vores grund og marken ved siden af....her kommer der til at gå køer rundt i sommer...sandsynligvis kommer de snart ud på græs........
Træet hælder efterhånden mere og mere og har lige så stille bevæget sig i løbet af de sidste 4-5 år og jeg tror det lægger sig ned snarest....området bag træet er min gamle have med højbede og bærbuske og frugttræer....den er nu nedlagt og noget af den vil jeg renovere og stadig bruge som have...sidste år kørte der en stor minigraver gennem og der var folk, som nedlagde drænrør og mange af højbedene blev ødelagte....da vi samtidig synes, at den her have var for stor og lå et forkert sted, så har vi nedlagt den og etableret have et andet sted på grunden....bag det hældende træ ses vores tidligere dobbelte kompost, som vi lavede af genbrugstræ....og det var malet gråt, så sådan blev den dengang...den var lidt vind og skæv, men det laver vi om en dag, sagde vi til hinanden, da vi etablerede komposten i huj og hast, da vi lige var flyttet ind i huset, men sådan blev det aldrig ( kender nogen det ?)...

Birka er så sød en hund, hun venter helt automatisk på os, når vi går tur...det er rart...hun er en meget afslappet hund at gå tur med.....

Her ses bøgehækken ud mod vejen...glædeligt at den nu er ved at blive grøn....vi plantede den november 2003 og nu er den ret høj og skal klippes i år...for første gang....flere steder er den 2½ meter høj.....

8 kommentarer:

Sidse sagde ...

En tur efter mit hoved. Birka ligen er behagelig hund. Tænk at bøgen er kommet så højt i løbet af 6-7 år. Det er da imponerende. jeg troede de ville vokse laaaangsoomt..

KirstenK sagde ...

Synes også det er godt gået af bøgehækken...kender nogen det? spørger du...Ork ja, eksempelvis mangler vi skyggelister på loftet, hvilket vi havde planlagt skulle gøres inden vores yngste datter blev født...og ups hun bliver 23 i næste måned!!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Sidse....tak skal du have....ja det er nok hurtigt for en bøgehæk...og dejligt at det går så godt.....da vi havde høns var der bøgehæk ca. foran deres lille dør ud til deres hønsegår og jeg kan se at netop den gruppe af hækplanter er nogel af de højeste, vi har dog også et sted, hvor det ikke er gået så hurtigt, og det var fordi der helt tæt ved var en stor gruppe træer som vi fældede sidste år, el som er så smukt orange indeni, når de fældes.....her er der skygget ret grundigt for bøgehækken og det kan ses...men har de fri adgang til lys, så går det godt her i engen...måske fordi grundvandet står højt og vi bare har ladet den passe sig selv indtil nu og ikke klippet i den....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kirsten....Da bøgehækken skal klippes i år, så skulle den gerne brede sig i bredden og blive tæt og lukke isg....det bliver spændende at se, hvordan det så går....
Jamen det glæder mig at ikke kun jeg har planer og tiden går....sagde du skyggelister....det kender jeg også...godt nok var det kun 7 år siden, det skulle have været, men måske jeg når det snarest ( ha! ha!)...jeg kunne nok lave en hel liste her....

Madame sagde ...

Det er en dejlig rundvisning, Anita - I bor lige efter mit hoved, for vi elsker jo også de landlige omgivelser og alle de naturoplevelser, det giver.

Det glæder mig, at I nu har set en munk, og endda både en han og en hun, som du fortalte ovre hos mig.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame...mig en glæde...ja det var en stor oplevelse at se en fugl, som jeg ikke har set før...håber jeg ser den igen.....

billedmager sagde ...

Det er rigtig dejligt her om foråret og måske endnu dejligere end de andre år, fordi vi trænger til forår!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Anita..ja du har så meget ret....jeg synes også det er helt vidunderligt i år....jeg trænger også til en sommer, hvor jeg har tid til at passe min have mere end jeg har haft de to foregående år, hvor der kom nyt tag på og haven og blev gravet op i forbindelse med nye brønde m.m....
Og jeg er gået godt igang tidligt...idag har jeg også været i haven ( og det var så skønt vejr) og slået græs og tre låger er blevet lavet i forbindelse med nye stykker jord, der er blevet inddraget til have...her i engen er det nødvendigt at hegne ind fordi rådyr, harer og andre går ind og spiser af afgrøderne, hvis ikke vi gør det ( om harerne kan holdes ude, ved jeg ikke, men rådyrene kan).....jeg kan se at du har haft rigtig meget gang i den med dit nye hus og lavet det om til en rigtig pragtvilla....