søndag den 23. maj 2010

maj gøgeurt på vej i blomst...og andet i blomst...


udsprungen blomst i mit yndlingstræ...et træ som var her, da vi købte huset og som bare lignede et gammelt mosgroet træ, som jeg ved første blik tænkte på at save ned og fjerne...men det første år, vi boede her, var der meget varmt på det tidspumkt, det blomstrede og jeg gik rundt og undrede mig over, hvor den skønne duft i haven kom fra og fandt ud af, at det var træet her....i de senere år har jeg holdt øje med blomsterne men duften har aldrig helt været den samme...ofte har der været vådt i den periode, det blomstrede og jeg tror, det kan være årsag til den manglende duft i hele haven, for det var sådan min oplevelse var...

blomsterne er ret smukke med den lyserøde farve lige før de springer ud....der bliver ikke sat nogle frugter overhovedet og der er lav m.m. på grenene.....jeg kender ikke navnet på træet...måske er det et helt almindeligt træ...?.....jeg kender det ikke sådan umiddelbart....og hvis nogen, som ser det her indlæg gør, så giv endelig en kommentar....jeg skal dog sige, at jeg ikke har forsøgt mig med at finde navnet ved at søge ret meget her på nettet...det kan være svært, når man bare har billedet af det.....

Engblommen kender jeg navnet på....men den stod også i haven og dengang kendte jeg den ikke.....min absolut favorit blomst, uden tvivl....( påskeklokker, vibeæg...er også kraftigt med i bunken her).....nu har den stået i krukken her siden 2004 og kommer troligt hvert år....jeg er så glad for den...måske skal den have lidt gødning næste år og en ny og større potte med lidt frisk jord, tænker jeg......

Disse meget duftende blomster har jeg i græsplænen...de har løg under jorden og lysegrønne blade, der minder lidt om påskeliljer, dog smallere i bladene......de dufter ret vidunderligt, men jeg kender heller ikke navnet på denne plante...den kunne godt se lidt hyacint-agtig ud......

så er der en blomst påvej i maj-gøgeurten.....glæder mig til den springer ud og viser sin pragt....det er sjovt at have disse vilde planter her...den bliver sandsynligvis lilla, hvis jeg husker rigtigt....

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Sikke dejlig blomster du viser frem, Anita! Nej jeg kender desværre heller ikke navnene - det er ikke nogen, vi har i vores have.

En duftende busk, der gjorde et stort indtryk på mig, var vores vilde jasmin, som vi desværre ikke har mere. Den måtte lade livet, da vi byggede til.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame....tak skal du have....jasmin kender jeg desværre kun af navn, men kunne sagtens forestille mig at det var en plante, jeg kunne finde på at købe....der er noget over duftende planter....ærgerligt med den vilde jasmin, men sådan må man jo vælge ind imellem...og en tilbygning er jo lækker at få og vente på....
hav en god dag...

Frøken Solhat sagde ...

Sødeste Anita......hvor sjovt....det er en duftsnebolle du er den heldige ejer af....de er helt og aldelse fantastiske.....de dufter som en drøm lidt af nelliker eller sådan. Har lige lavet et indlæg om min tidligere på aftenen da min også netop nu står i fuldt flor :0)

Godt du ikke fik den fældet *SMILER* det er en af mine yndlings buske og dufte :0)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Dorthe....nej hvor er jeg bare SÅ glad fordi du kender den...duftsnebolle...jeg må lige smage på ordet...lyder skønt....den bliver på min grund...hvor er jeg glad for at få navn på den...syntes også den lidt lignede et slags frugttræ og så alligevel ike fordi blomsterne sad sådan i buketter....tusind tak Dorthe....det er jeg virkelig glad for....iler hen på din blog for at se....