søndag den 23. maj 2010

Vandede bønner....og en bønnehytte...


det lille indrammede rum i haven her skal bruges til forskellige slags bønner...og der bliver gravet med pæleboret og fyldt ny jord på og der er allerede plantet flere slags bønner, der har været forkultiveret og nu er spiret frem og blevet så store, at de kan plantes ud....

Første afdeling ses her...men flere sorter er på vej.....

de skal dog lige forkultiveres og her puttes bønnefrø i vand, så de lettere kan spire....mange forskellige slags bønner...så jeg sender også en lille bøn for, at de spirer allesammen, eller ihvert fald de fleste af dem.....jeg synes de er meget smukke og sjovt at se så mange forskellige slags frø med sjove og spændende mønstre....

Fra oven ( fra venstre mod højre): hestebønnen aqua dulce...black eyed peas....neckar queen...
nedenunder: mayflower....tranebærbønne.....anaszazi..
og to bønnesorter som ikke kom med på billedet er borlotto og pinto....

8 kommentarer:

KirstenK sagde ...

Uh, det bliver et spændende projekt at følge!

Sidse sagde ...

Jeg var ikke klar over, at bønner kunne finde på at flygte, så man er nødt til at hegne dem ind..:0) Ubønhørligt.
Men hvor har du mange bønner. Jeg er helt målløs.
Jeg lærer noget nyt..

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten...hvis ikke fugle og snegle og andre har taget dem, så vil jeg lægge udviklingen af bønnerne på bloggen her...men mon ikke en enkelt plante skulle klare sig ( forhåbentlig flere tænker jeg vel egentlig)....men fortsættelse følger...egentlig er det Orlas projekt med bønnehytten mest, men vi er jo fælles om haven.....og når den skal passes og bønnerne spises...glæder mig til at smage på mange forskellige bønner....kender mest de almindelige bønner og så hestebønnerne...så jeg ser frem til det...vi vil også gerne tage frø af dem, så vi har til at så til næste år, så de skulle gerne komme....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

jamen hej Sidse...bønnerne her er nogle værre nogle....de bliver simpelthen bundet til hegn og stativ, når de er kommet op....så ved vi hvor vi har dem, her hjælper ingen bønner ( eller er det kære mor, man siger)....nul-tolerance overfor bønnerne...de bliver bare spærret inde og får kun vand og jord...barske vilkår...(grine!....)

Frøken Solhat sagde ...

hold da op et spændende projekt Anita....det bliver et skønt sted at sidde i eftermiddags solen der i din bønne hytte :0)

Hvor har du købt skelettet :0)

Indlæget nedenfor *SMILER*......jeg ved det :0)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Dorthe !


tak...ja det er spændende om de når at vokse op for sneglene....men hvis de gør, så tror jeg det kan blive en dejlig grøn og luftig hytte....faktisk har vi et hvidt tag af stof til hytten og det kan lægges over, hvis vi synes.....jeg tror vi købte skelettet i Jydsk sengetøjslager...for 2-3 år siden.....og det står bare ude og må holde det det kan...det står bar ved hjælp af 4 fliser på nogle metaltrekanter i hvert hjørne af skelettet....jeg kunne godt tænke mig selv at bygge et skelet op i træ på et tidspunkt.....må se om vi får det gjort...en portal til roser har jeg også planer om, det er måske lidt nemmere lige at flikke sammen.....
Obs....jeg iler ned i indlægget nedenunder for at se hvad du ved....jeg er spændt på det....

folehave's univers sagde ...

Anita, jeg hygger mig meget med at følge dine have sysler. De er så realistiske. Det ligner noget som kan lade sig gøre. herligt. Glædelig sol dag

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Anne !

Mange tak....ja jeg håber havesyslerne er på et realistisk niveau for der er nemlig også andet der skal gøres....og andet jeg gerne vil, når fritiden er der....og foreløbig følger jeg godt med....
Og jeg glæder mig også rigitg meget over solen for tiden..bare det at kunne stikke i et par sandaler og lige have en trøje med i tasken...og ferietiden venter...herlige tider...