fredag den 25. juni 2010

Asio otus....skovhornugle...unge....


Skovhornuglen har orange øjne og små antydninger af fjerører.....som dog ikke har noget med dens rigtige ører at gøre...disse sidder skjult bag dens fjer på siden af hovedet...og så er de anbragt lidt forskudt i forhold til hinanden ( alså ikke symmetrisk men asymmetrisk på dens kranium)...det skulle være generelt for ugler med den asymmetriske bygning af ørerne.....det skulle bevirke at uglen altid hører lyden fra et evt. byttedyr forskelligt med de to ører og derved lettere kan finde frem til lyden af f.eks. en pibende mus...( kilde: Politikens Store Fuglebog, af Tommy Dybbro og Carl Christian Tofte...Politikens Forlag A/S 2004 s. 238 )...en i øvrigt god, stor bog med både fotos med utroligt brugbare og store, flotte tegninger/akvareller af Carl Christian Tofte.....

her har jeg gået ind på en afstand af 3,55 meter og den fløj ikke.....jeg fik taget en del billeder af den og bakkede tilbage....gætter på at den er så ny i livet, at den ikke er klar over at jeg kan udgøre en fare....

nok mit bedste billede af skovhornuglen.....

4 kommentarer:

Madame sagde ...

Fantastiske billeder - wauw!!! Jeg håber, det lille myr lærer at passe å eventuelle fjender :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame !

jamen rigtig mange tak for dine skønne ord....ugleungerne er blevet meget bedre til at flyve nu og flyver mere omkring og også længere væk fra vores have...særligt i går aftes fløj de på et tidspunkt helt væk fra haven...tænker at de måske er så gode flyvere, at de skal deltage mere i musejagten....så det er spændende hvor meget de stadig vil være her...og du har et...det er et lille myr og jeg håber også de små ugleunger klarer den...men ugler er nogle sje fugle og der er mange andre dyr som sikkert ikke vil møde en ugle...men hvilke dyr, der er uglens fjender er jeg egentlig ikke helt klar over..... jeg har dog læst at musegift kan være skadeligt og dødeligt for ugler....så måske er mennesket den størte fjende ?.....men jeg skal indrømme at jeg ikke har så stor viden om dens eventuelle fjender......men jeg vil da lige holde øje med, hvis der står noget i det jeg læser eller spørge folk jeg taler med...jeg kender en som har opdrættet ugler, så det kan være han ved noget....

Deborah sagde ...

WOW, hvor er den flot og hvor er det nogle dejlige fotos af den.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Deborah.....tusind tak skal du have....ja den var meget smarbejdsvillig, så jeg kom tæt på den...skøn oplevelse....