lørdag den 31. juli 2010

blomster, blomster, blomster....


Når man bor i en eng, så er der mange gratis blomster til rådighed, hvis man gider gå ud og plukke dem.....og her har jeg taget udgangspunkt i en plante, der har groet helt vildt på engen her på det sidste, men har toppet...det er den cremehvide i midten af buketten som hedder Mjødurt ( Filipendula ulmaria).....så har jeg også taget lidt fra hyld, grene hvor blomsterne er på vej til at blive bær...nogle meget lyslilla dunede ovale blomster er fra harekløver ( Trifolium arvense) som er utroligt holbare, mange måneder....så er der brugt blåhat og blåklokke vil jeg tro..og en enkelt næsten skjult rødkløver...

her er jeg lidt usikker på, hvad har jeg fundet...tror at de hvidee og gule blomster kan være lugtløs kamille eller måske ager gåseurt...nu er det svært at se bladene på billedet...de grønne skærme ved jeg ikke hvad er...mit umiddelbare bud kan være skærmen fra skvalderkålens blomster, der er ved at gå i retning af frø ( hvis det sker).....

ja så er det dejligt at kunne sige at de to roser er fra min slyngrose Händel,og der er lidt skærme fra hylden...og så er der en lilla blomst som jeg vil tro er lådden eller glatbladet dueurt og den hvide blomst er jeg ret usikker på...bidende pileurt vil jeg komme med et umiddelbart gæt på...(måske skulle jeg artsbestemme udfra planten, når jeg har plukket den istedet fra fotoet her)....
Denne her er fra haven og fra en ganske almindelig pose santa maria blå birkes til brug ved bagning....og det var da en helt vildt flot valmue, der dukker op der....mon ikke det er den, der kan udvindes opium fra ?
den er bla. sået i et bed, hvor der er rosenkål og porrer og her er de sået imellem de nævnte planter...og de bor inde i en kasse med net for at forhindre kålsommerfuglen og hvad der ellers tager kål, i at komme derind....der er dog lidt sneglehuller i nogle af planterne, men ellers går det fint......valmuen er jeg ret vild med...
her ses rosenkålsplanter og billedet er taget ved at jeg har lynet op i nettet for vi brugte noget net, som vi havde i forvejen ( kan ikke lige huske hvad det er til) men der var lynlåse forskellige steder og her har jeg bare lige lynet op og kunnet tage billedet...praktisk...
en dahlia som jeg ikke har købt og hvordan den lige er havnet i mit bed, tjaa...men den er nu velkommen...jeg ved bare ikke lige sortsnavnet på den...
men den kan sagtens bruges i en skål med vand og lidt små didlskærme fra en dildkrone, som var blæst af...
en lav dahlia som var blomstret i fuld flor men hvor blomsterne var alt for tætte på hinande var denne dahlia som er en type kaldet Gallery og sorten hedder Leonardo....
så den i midten blev lige klippet af og fik sig også en plads i en lille vandskål....stilken var ikke mere end et par centimeter....

6 kommentarer:

Prophecy sagde ...

Fine blomster - tak for ideen med net til kålplanterne. Har dem for første gang, rosenkål, hvidkål og broccoli, og mine har netop huller i bladene, selv den røde buskbønne er angrebet, vil nu overveje net :o)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Prophecy......ja net er næsten uundværligt.....første gnag vi dyrkede kål, da fjernede vi kålsommerfuglelarver med hænderne...bare gik og kiggede bagpå bladene og maste dem, der var...adr! ikke helt så lækkert....det er nok sneglene, der laver huller i bladene.....og sneglene skal man selvfølgelig holde lidt øje med og fjerne....enten slå dem ihjel eller fjerne dem fra haven....jeg gør begge dele og i starten af sommeren brugte vi også noget ferramol mod snegle...som er nogel blå korn, man kan strø ud rundt om bedet og drejer det sig om evt. georginer, så kan man jo strø dem rundt om planten...det skulle være erklæret egnet til økologisk brug...men indsamling er også fint...man kan smide dem i kogende vand og grave dem lidt ned eller finde et sted til dem...vi har en del i området og bare de holder sig fra afgrøder og prydbed så er det fint med mig...så må de gerne være her....vi har ikke så mange mere ved bedene...vi holder også fri for højt græs i kanten af bedene...sneglen er ikke så vilde med bar jord så hvis man gerne vil bruge at dække jorden mellem planterne med en form for jorddække af græsafklip eller ukrudtsbladeeller bladaffald fra afgrøder....så tror jeg godt sneglen kan lide at være netop der....så på gr. af sneglene laver jeg ikke jorddække af mine planter mellem rækkerne for at holde på vand/forbedre jorden og holde ukrudt nede....men hvis ikke sneglene var der, ville jeg gøre det.....det har jeg tidligere gjort og det har en god virkning....i tørre perioder holder det på vandet og ukrudtet gror ikke ret meget...
men tjek lige om der evt. er snegle i nærheden eller i bedet/på planterne evt.....det kan sagtens være dem, der laver huller i bladene...

Madame sagde ...

Sikke dejlige billeder du viser - tænk at bo i en eng fyldt med vilde blomster, det må være skønt! Dine buketter med de vilde blomster er mindst lige så fine som dem med mere ædle arter :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame...tak skal du have...ja de vilde buketter kan sagtens gøres pæne....

Anna Marie sagde ...

Smukke, smukke buketter. Jeg selv kan ikke leve uden en smuk buket inden for synsvidde i stuen.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Anne marie...mange tak....ja lige i dag har jeg bare plukket en stor bunke rødkløvere og de kan sagtens gå...det blev til to vaset og de pynter også helt enkelt....