lørdag den 16. oktober 2010

Georginer/Dahlia og frø-tagning...

 

 
 







Jeg har plukket nogle fuldt blomstrende georginer for ca. 4 dage siden...og én af dem var faktisk en overraskelse...den sprang først i blomst ca. 2-3 dage før jeg plukkede den...og det var svært at tage den, for jeg vidste at den skulle bruges til at tage frø af, så jeg plukkede alle kronbladene af og resten blev hængt til tørre.....den smukke røde med mørkere røde nistre på kronbladene har jeg taget et billede af og lagt på som fotografi i bunken af billeder her i indlægget....på mit lille havebord ligger en del af de hoveder, jeg plukkede....på snorene foran mit vindue og  under en reol har jeg hængt de afplukkede hoveder til tørre...
jeg har dog haft nogle til at hænge et længere stykke tid...og jeg har pillet lidt i hovederne...for at se om jeg kan  finde frøene...og her på det største af billederne, har jeg taget et foto af det, som jeg tror er et georginefrø...og det er svært, når man ikke ved, hvordan de skal se ud....jeg har forsøgt at bruge et billede fra nettet, som jeg har et link til længere nede i siden af min blog ( klik her)...her har jeg samlet lidt link i forbindelse med dyrkning og frøtagning af georginer/dahlia....og det er det eneste billede, jeg kan finde, med foto af et frø i close-up...og det har såmænd været min ledetråd.....men nemt synes jeg ikke det er....
Jeg vil en af de nærmeste dage, tage mine knolde op og lægge dem til tørre et stykke tid og så pakke dem let og lægge dem i mit koldeste lokale....og håbe det er fint til opbevaring...jeg har dog fået hjælp af flere jeg kender, som gerne vil opbevare dem for mig....men jeg vil helst have lidt opsyn med dem...så jeg kan se om de evt. går hen og rådner og simpelthen kunne kigge til dem og se hvordan, de har det...

Og jeg kan se her til eftermiddag, at mine georgineplanter er ved at blive brune og slatne, så det går nok som jeg læser...de bliver sorte og lægger sig ned langs jorden...georginer er lidt mærkelige...fra at være i vildeste livskraft...så dør de og lægger sig ned nærmest på et døgn....
Men det har været ret sjovt at dyrke georginer og jeg vil blive ved til næste år....

5 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg er meget spændt på dit forsøg med at tage frø af georginerne, Anita. Pøj pøj - jeg håber, du får fine nye planter ud af det til næste år.

Berliner brosten sagde ...

Jeg beundrer meget, hvordan du går op i det med blomsterne - for der er da vist meget arbejde i at være georgin-avler!
Billeder til dette indlæg er enormt flotte. Er også spændt på at høre mere om det.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame...tak for kommentar..ja jeg er faktisk også selv lidt spændt og er nu blevet lidt usikker på, om det er et frø, jeg har fundet,...men hvis man ikke kaster sig ud i at forsøge, så sker der jo ikke noget...har overvejet om jeg skulle købe en pose georginefrø et eller andet sted fra, om man kan det....bare for lige at se....

Hej Gitte !

tak tak skal du have.....jeg regner bestemt med at fortsættelse følger...og hvem ved ? måske bliver det ikke mit sidste georgine-indlæg i år ( dog ikke med friske nye blomsterhoveder)....hvis jeg opstøver ny viden, kommer det nok i et blogindlæg....håber ikke georginetrætheden melder sig hos mine bloglæsere....hvad der jo godt kan være en vis fare for ...haha! :O)

Anonym sagde ...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

Kaj Jørgensen sagde ...

Hje er selv igang så ville lige høre hvordan det gik for dig?