søndag den 17. oktober 2010

søndags-georginerne....






















Allerede søndag blev georginerne helt utroligt grimme....slatne og rådnende og faktisk lidt over i det sorte med lidt god vilje....kønne var de i hvert fald ikke.....
Så nu ville jeg grave dem op og begynde at gøre dem klar til en vinter i et ret køligt rum....men de fylder nu en del....
Jeg vil lægge dem i det kølige rum og lade jorden tørre ind og siden fjerne det meste af jorden før jeg gør klar til at lægge dem i nogle kasser og pakke dem ind, så de står mørkt.....såvidt jeg husker, skal de have det mørkt....

8 kommentarer:

KirstenK sagde ...

Jeg har også reddet mine i land...her frøs det hele 4 minusgrader...så der var desværre et par andre af mine planter der måtte lade livet...Men hvor der handles spildes der jo, som man siger!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten....ja man kan lige så godt få dem gravet op, når blomstringen ovenpå er forbi....ja der er altid noget, som forgår....jeg fik dog reddet min krukke med citronverbena, håber jeg...selve planten skal stå koldt vinteren over...så min baggang, hvor jeg opbevarer georginerne ( og et sted hvor alt muligt opbevares ( som du sikkert kan forestille dig)..grøntsager, et sted til støvler, overtøj og hvad vi ellers kan have der....og nu også en stor krukke med citronverbena....ja jeg ville ønske jeg havde et rum mere, hvor jeg havde en kold temperatur.....et udendørs skur eller bygning af en slags, der var frostfri...og så kunne vi opbevare mange syltede varer osv.....æbler kommer jeg i tanke om....men jeg må nøjes med vores baggang og så ellers holde orden og rydde op...det må blive sådan, får jeg kommer nok ikke sådan lige til "Muffen" og kan få byggget et nyt udendørs skur.....
Men dejligt at du fik dine georginer reddet i land.....sjovt at se at selve knoldene også kan se forskellige ud, trods deres "kartoffelagtige" knoldede udseende..nogel er fladere end andre og nogle er ikke så store og mere aflange....så nu glæder mig mig da vildt meget til igen at sætte dem i jorden til foråret...og jeg tror jeg vil have nogle flere til den tid...jeg synes man bliver i godt humør af georginernes vilde vækst og frodige forskellighed....

Madame sagde ...

Det er godt, at du tager dig af dine georginer nu, hvor vi er begyndt at have frost om natten. Det er sarte, men utroligt smukke planter :-)

Per sagde ...

Det er utroligt så lidt frost de tåler - de der dejlige georginer.
Naboens dahlia-park ser også noget slukøret ud nu ...
Vi må håbe, hun får reddet dem ligesom du har gjort ;-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame...ja de er sarte, når frosten kommer...de kan også være sarte i blæst og om foråret, når stænglerne skyder op...stænglerne kan være ret sprøde i det og lette til at knække....og det gjorde nogle af mine forkultiverede da også....
og nu har jeg så fået mine første erfaringer med georginer, og det er godt...så ved jeg mere til næste år...og forhåbentlig overlever de vinteren.....ellers må jeg satse på frøene og købe nye knolde om alt går galt...festlige er de...


Hej Per...ja frost er de ikke vilde med...det lyder overdådigt med en dahliapark...:O)
Hvad med dig ? du har ingen dahlia ?

Conny sagde ...

Så er det slut med dine smukke geoginer for år, der er ikke et skøn syn , når frosten har været der.Mine åd dræber sneglene, næste år vil jeg sætte geoginer her i Viborg, der jeg aldrig set dem.
God weekend til dig

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Conny...tak for dit besøg her...ja jeg bliver heller ikke sådan overstrålende glad, når jeg åbner bloggen her og ser sidste indlæg med de slatne georginer...jeg må hellere få noget nyt på snart....ja man skal være der, når dræbersneglene kridter banen op...ellers taer de de små planter....jeg har hæget om mit georginebed...og var der nogel snegle på vej i græsset, så blev de båret ud i det vilde område...i starten slog jeg dem ihjel, men til sidst blev jeg træt af det og så røg de bare et par meter ud over hegnet....jeg tog dem lige med lidt græs eller mælkebøtteblade og så bar jeg dem ud....så det kan være de kommer titusidtallig tilbage...for hende Anita er så rar....vi får såmænd bare en lille flyvetur....det har været udholdeligt, men vi var godt nok over dem i starten....og ømme over vores havebed med grøntsager og jeg over georginerne i særdeleshed....men nu slapper jeg mere af over dræbersneglene....for os er det vist omsomst at gå hele græsplænen og haven igennem...men der hvor vi har afgrøder, der holder vi øje...spændende om vi orker det næste år, for planerne er at dyrke langt mere jord med grøntsager og blive mere selvforsynende med det...

Anonym sagde ...

Ja, sannsynligvis sa det er