fredag den 5. november 2010

Raw food...dessert...


















På biblioteket har orla lånt en bog om RAW food og det er noget anderledes at lave mad, fordi man højst må opvarme til 42 grader....ikke bruge æg, kød men gerne fisk...det er kort sagt mad der er rå og uforarbejdet.....så mange retter som pasta, havregrød, farsbrød, kager osv.  bliver lavet af råvarer som ikke forarbejdes ved hjælp af opvarmning.....men der må gerne bruges blender....pasta er f.eks tynde strimler af grøntsager...mange supper er blendet og kolde...
Bogen hedder "RAW FOOD intelligent, forførende og sund mad til alle" og er skrevet af to forfattere Jens Casupei og Vibeke Kaupert fra 2009.
Det skal lige siges at Orla og jeg ikke er det som kaldes RAWfooder...men spiser både kød, æg og varmer vores mad....men det var meget spændende at læse i bogen og sjovt at få udfordret sin opfattelse af hvordan man laver sin mad.....i bogen er der rigtig mange opskrifter på spændende retter lavet som rawfood...gulerodskage, kartoffelmos ( her bruges nødder, blomkålshoved, olie, hvidløg bl.a.)
Men vores fredagsdessert er ren rawfood....

Bunden er lavet af bl.a. dadler, nødder,rosiner.  og ovenpå er lavet en is af frosne bananerstykker som lige før servering er blendet og her kan man sagtens bruge andre frugter også eller alene......fordi jeg skulle tage billedet så smeltede det lidt.....

OBS:
Jeg skal da lige sige at jeg har været lidt rundt på nettet og set forskellige sites og videoer om Raw food.....og det er en voldsom overskruet markedsføring mange steder...og det synes jeg ikke om.....så min anbefaling er at blive inspireret af opskrifterne og bruge det som du kan.....ikke underlægge sig en markedsføringsstrategi om at rawfood er den eneste vej til sundhed.....

3 kommentarer:

sidsephos sagde ...

Endelig lykkedes det. Jeg har prøvet at komme med en kommentar længe. Men hver gang kan explore ikke åbne siden for kommentarer. Men denne gang lykkedes det, måske har jeg lavet en opdatering, som har haft indflydelse på dette. Jeg ville bare skrive at det ligner en lækker kage. Bare det Anita.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Sidse !

jeg har også ind imellem problemer med at skrive kommentarer hos folk....men ikke i din blog....og tak....den smagte rigtig godt og vi lavede en stor bund og anden gang kom vi brombær is på...brombær som var løstfrosne og blev blendet med lidt frosne bananstykker....
så jeg takker mange gange for kommentaren...når det har været så svært er jeg beæret over at få den....

hilsen Anita

Pål sagde ...

Hej Anita,
tak for henvisningen til http://wellness-fitness.dk - fint at du kunne bruge indlægget om raw food. Fantastiske billeder af kagen :-) Jeg er helt enig med dig i at raw food ikke er den endegyldige vej til sundhed. På wellness-fitness arbejder vi netop også ud fra at der skal være balance i sundheden.

Bedste Hilsener

Pål // wellness-fitness.dk

P.S.: Vil ikke undlade at gøre opmærksom på at vi her i december kører en adventskonkurrence hvor man blandt andet kan vinde bøger om raw food.
Læs mere på sitet, hvis det er: Wellness & Fitness adventskonkurrence