søndag den 5. december 2010

Sushi...





















Ja jeg hører nok til en af de få som ikke har smagt sushi......før nu......og det er ikke af nogen speciel grund.....det skulle da lige være, at jeg måske ville være lidt betænkelig ved at spise det ude i byen, da der jo ofte bruges rå fisk...og rå fisk skal være frisk...jeg ved heller ikke om jeg bryder mig om rå fisk på den anden side.....men da jeg ikke har prøvet det, kan det jo være svært at vide....
Men sushi smager skønt...og særligt den syrlige smag som risene indeholder, da det blandes med en edikkeblanding...kan jeg godt lide......
Orla har stået for tilberedningen af de her sushi, hvor der er brugt rejer, ingefær, avocado foruden sushiris og noritang.....den grønne sauce bagest er avocado rørt op med chilipasta....
Suppen vi fik til er en grøntsagssuppe med linser....

Men der er mange spændende muligheder mht. at lave sushi...og jeg kunne da sagtens forestille mig, at man kan lave det med fisk, som enten er kogt eller stegt...vi har i hvert fald tænkt os at prøve med aborre....snart...

I øvrigt har jeg set en udsendelse på TVfyn hvor Ole. G. Mouritsen fortæller om sit lidenskabelige forhold til sushi.....se mere her ( jeg kan ikke få det til at virke)

Nå men jeg lægger så et link til Ole G. Mouritsens bøger her:

Om Sushi

Om Tang

10 kommentarer:

Per sagde ...

Der er heller ingen særlig grund til, at jeg ikke har fået smagt Sushi endnu, men det har jeg altså ikke. Så du var langt fra alene - måske er jeg det nu ;-)

Catarina sagde ...

Sushi smager bare super godt og så ligger det ikke så tungt i maven. :)

Godt nok er det rå fisk der bruges, men det er vel og mærket rå fisk som har været froset, da nogle af de bakterier der er i rå fisk, derved bliver slået ihjel. :)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Per...ja det er nok bare fordi jeg ikke har været præsenteret for det...men vi har da en sushi kogebog og har også kigget i den mht. tilberedningen....måske er det fordsi jeg synes tang er interessant og har læst om at tang indeholder rigtig mange mineraler, vitaminer mm. og skulle indeholde mere end almindelige grøntsager dyrket på landjorden....og det er interessant, synes jeg....og skulle det kunne lade sig gøre selv at finde og tørre tang, så var det da noget jeg kunne finde på...men om man bare sådan lige kan gå ud og finde det og tørre det man finder ved stranden...om det er rent nok eller man skal dyrke det specielt ved jeg ikke ...men det kunne være interessant og researche lidt på....Ole G. Mouritsen som jeg nævner nederst i min post har foruden en bog om sushi tidligere skrevet en bog om tang, om den kunne jeg tænke mig at læse.....( også den om sushi)......
Men der er da heller ikke nogen grund til at prøve at spise sushi, hvis man ikke lige får lyst eller får det serveret...men nu har jeg prøvet...foretrækker nok at lave det selv....men jeg vil da være åben for det mere nu...
Det er nogel specialle sushi-ris som bruges men jeg tænker på om man kan bruge almindelige ris eller ? men det kan være noget med hvor godt de skiller, når de er kogt, måske....eller noget med størrelsen...sushi-ris er vist lidt kortere...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Catarina....

ja det er nok rigtigt det med at de ikke ligger så tungt...så kan jeg også godt lide, at de kan blive sådan nogle små smukke pakker, hvis man øver sig og bliver dygtig til at lave dem...
og du har helt ret i det med at når fisken har været frosset, så slår man bakterierne ihjel....måske er det også bare det med det rå...jeg er nok ikke vant til at spise rå fisk...og bare jeg er sikker på at fisken er frisk og har været frosset, ville jeg måske også prøve....men at spise sushi ude i byen ville jeg nok være betænkelig ved, da man jo ikke kan være sikker på friskheden...måske er jeg bare lidt over forsigtig....
Men det smager gosdt og jeg er blevet mere nysgerrig på det, helt sikkert...
og tak for besøget Catarina....

Jan Dresler sagde ...

Jeg melder mig også i koret....jeg har heller ikke smagt Sushi. Egentlig talt mærkeligt, for jeg elsker fisk i alle afskygninger og tilberedelsesmåder.

"Vores" almindelige sild er jo også rå, selvom de er marineret, i karry o.s.v. ligesom vi/jeg mæsker os/mig i Gravad Laks (og røget) som jo alt sammen er rå.

Mærkeligt.

Dog har jeg det svært med fisk som f.eks. Victoria Bars, Smør-fisk o.s.v., altså dem fra de "varme lande" og Syd for Ækvator. Jeg har set dem blive fanget og set dem ligge og vente på at blive afhentet af fryse-biler, så helt ærligt, jeg har det svært med de der dernedefra. Men ellers er jeg alt-ædende hvad fisk og skaldyr angår. Min sidste lidt eksotiske danske fisk var forresten Fjæsing. Dejlig fisk men mange ben.

Kan man iøvrigt henfører ÆG til Skaldyr ?

***Hos Mutter*** sagde ...

Så er du jo med på noderne nu.

Tang bogen lånte jeg på biblioteket i sommer og fik bladret lidt i den men aldrig prøvet noget af det af.

KirstenK sagde ...

Jeg er desværre ikke den store sushi-elsker! Har ellers prøvet indtil flere gange...ikke fordi jeg synes det smager grimt,men sikkert bare fordi jeg skal vænne mig til det! Jeg skal nok kmme efter det, for det ser og lugter rigtg godt...og smagen: Ja den er lidt anderledes!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Jan....tak for din skønne kommentar...ja egentlig så var det nok bare sådan tilfældigt....jeg kan dog rigtig godt lide marineret sild...særligt krydrede sild, men de skal være gode..ikke de der almindelige fra en spand i supermarkedet...ja nogel i glas er msåke også lige så kedelige...jeg synes ofte de almindelige marinerede er for sukrede og søde......men jeg spiser da gerne et stykke til julens fester...men marinerede kryddersild ( oftest rødlige) som ikke er alt for søde,kan jeg godt li`......men gravad fisk kan jeg meget godt lide og gravad laks er en af mine favoritretter...og det er da rigtig de også henhører til rå fisk, men af en eller anden grund, så kan jeg godt lide den behandling, de får når de graves og står der og mørnes af sin lage af sukker, salt og dild...vi har lavet det selv en overgang, da orla fiskede meget efter laks.....men her skal man også være påpasselig mht. tilberedningen og jeg vil her også passe meget på dilden, så der ikke er jord i den.....
af den røgede laks, der kan jeg også lide både koldrøget men særligt den varmrøgede slags....

Jeg har ikke smagt bars, dog smørfisk som jeg godt kune lide....og apropos det med at se hvordan fisk behandles kan sagtens lægge en stor dæmper på min lyst til fisk overhovedet...husker engang vi var i Irland, og her fik jeg en fornemmelse af at makrel blev opfattet som en slags skidtfisk, som ikke var værd at spise ( om det var rigtigt er jeg dog ikke helt sikker på) men jeg havde det meget svært med makrel i lange tider efter jeg kom hjem....om det måske var fordi vi på fisketurer ( som var indholdet i turen til Irland) brugte makrelmos til madding, kan måske også have spillet en rolle....
men fisk er jo en ikke ret langtidsholdbar vare, så bare tanken om fisk som ikke er frisk, kan ødelægge min appetit rigtig meget....
min ybdlings fisk er ubestridt aborren...her i sommer har jeg dog også spist fjæsing og den smager også ret godt...ofte smager fisk godt når det er frisk...hornfisk er dog ikke mig...sanddart er også en af mine favoritter....
Men det kan da være du en dag bliver inviteret på noget sushi, og så kan man jo smage det......

aporopos det med ÆG :O bogstavelig talt jo

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Mutter....
ja det må vist sige...sushi-noderne :O)

så mangler jeg lige tang-noderne...ja jeg tror jeg også vil starte med at låne bogen og se hvad der står...så må vi se, sundhedsmæssigt skulle det være godt men det skal også gerne smage...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kirsten...jeg tror heller ikke jeg vil spise det ofte, bare prøve at lave nogle som er forskellige..jeg opfatter det mest som en slags forret, men det er vist også en hovedret...men jeg tror godt jeg vil have noget andet også....kunne godt tænke mig at prøve at bage lidt tang med i noget brød....man skulle også kunne smuldre det, så det nærmest bliver en slags pulver og så kan man jo bruge det på mange forskellige måder, hvis man ikke bryder sig om selve konsistensen af det.....nu må vi se...
Det med at vænne sig til det...det tror jeg også jeg skal...prøve sushi ind imellem og prøve det på forskellige måder..med og uden tang...og her har jeg forresten også læst om blæksprutte og her tror jeg godt jeg kunne finde på at spise det....i forbindelse med en sushi....ellers synes jeg ikke så godt om de der fangearme..synet af dem bl.a.....men jeg har en opskrift, hvor blæksprutte bruges i sushi og hvor det bare ligner hvidt kød...