lørdag den 1. januar 2011

Nyt for mig i 2011...

I en længere periode har jeg savnet  mulighed for at gøre mange af de forskellige ting, som jeg ikke har tid til i det daglige med arbejdet som skal passes...og selvom arbejdet med børn er et dejligt og givende arbejde, har jeg ofte længtes efter mere tid til at dyrke haven...mere tid til at arbejde med papirskåle og male.....og nu har Orla og jeg gjort alvor af tanker, vi længe har haft.....at vi gerne vil leve et liv, hvor vi ikke har så travlt og hvor vi har mere tid til projekter, vi synes er spændende og meningsfulde.......

Så jeg tager en periode uden arbejde og så vil vi skære ned på vores forbrug....hvilket vi allerede har gjort  en del.....Orla fortsætter med arbejdet......mens jeg tager en pause....så må vi se hvordan det går i et længere forløb.......det er med lidt blandede følelser, men det er nok fordi, det er en så indgroet ting, at du får din identitet i forbindelse med dit arbejde......
Men jeg ser fortrøstningsfuldt frem til 2011 som et slow-year som det kaldes, og glæder mig til at kunne fordybe mig i de ting, som optager mig.....

16 kommentarer:

Per sagde ...

Modigt træk og virkelig held og lykke med projektet :-)

Frøken Solhat sagde ...

Fantastik - tænkat få tiden til at fordybe dig.......og hatten af for at du gør det.Det skal I nok klare - med den have I har kan I jo blive selvforsynenede langt hen ad vejen :0) :0)Glæder mig vildt til at følge med i jeres projekter.

Jan Dresler sagde ...

Som Per indstemmer jeg: Et modigt og misundelsesværdigt træk.

Har du "bare sagt op" eller napper du en orlovs-periode ?

Jeg har tit tænkt på noget tilsvarende; især nu, hvor mine arbejdsforhold ændres om et par år.

Men man er jo desværre så p....afhængig af den der månedlige hyre til det daglige og de der ekstra ting som man heldigvis kan købe sig til, når man har penge.

Men drømme er daglige at have og derfor er jeg røget på det der med Lyn-lotto's :-D

Men faneme; jeg beundrer jer, at I i fælleskab har taget den beslutning. Nogen ting skal sgu' bare prøves af, for ellers vil man bare ærgre sig resten (?) af livet, hvis man ikke prøvede.

STORT held og lykke med det hele. Vi er flere der glæder os til at følge projekterne fremover.

folehave's univers sagde ...

Kære Anita.
Lykke til med beslutningen. Kim og jeg tog den for 10 år siden. Det kan gå hen og blive en meget lang historie, det gider vi ikke lige nu. Men det skal prøves, helt sikkert. Jeg skal ikke tage nogle glæder eller forventninger fra dig. Håber det bliver rigtig godt og der er altid en vej tilbage, til noget som lugter af fast indtægt. ,Ikke mere om mine erfaringer, ud i samme projektr. Man gør sine egne. Måske jeg en gang fortæller min historie des angående,på Folehaves. Måske. Rigtig godt nytår til dig og Orla.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej per !

Mange tak...altid dejligt med lidt opmuntring... :O)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Dorthe !

mange tak...glæder mig også rigtig meget til haven....og selvom vi ikke skulle blive helt selvforsynende med ting fra haven, så kan vi klare os okonomisk....vi har hverken børn eller to biler elller bor vanvittigt dyrt...så med lidt fornuft og vilje, så går det....vi dyrker haven med stor glæde og først og fremmest fordi vi gerne vil have grøntsager med smag og uden sprøjtemidler....men jo mere man arbejder med det, så finder man ud af at man sparer en del penge på indkøb i butikkerne....og selvforsyning kommer ligesom med i det...og når vi nu har så meget jord, så skal vi da prøve at dyrke meget mere end vi har gjort....og med et ordentligt sædskifte.....
glæder mig meget til mere tid til havearbejdet.....det er dog ikke vores plan at vi vil ligge på knæ på alle fire og luge vildt og inderligt....men bruge vores fræser mellem rækkerne af afgrøder...og så må vi se hvor meget vi kan overkomme og indrette det derefter....det er også vigtigt at arbejdet med haven ikke tager overhånd, men indrettes så vi kan gøre det med glæde...selvom der altid er perioder, hvor man skal gøre det...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Jan !

Tak for dine pæne ord Jan, jo jeg er helt holdt......men man har jo en holdning til man tager en ny...så vi får se hvordan det går både økonomisk og personligt....ellers må jeg vende tilbage til arbejdsmarkedet....
Jeg kan også dagdrømme om at vinde i Lotto, men det er lidt svært når man ikke spiller...
Jeg er ikke den, som bruger masser af penge på tøj og andet, så mit forbrug er rimeligt....
og jeg føler heller ikke jeg har fuldstændig urealistiske drømme og jeg ved godt at frihed koster på en anden måde...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Anne !

Tak for nytårshilsenen og dine gode ønsker for mig.
Det er dejligt at høre, man ikke er alene om at prøve nogle beslutninger af....vi har overvejet det længe og oftest så får man ikke draget sine erfaringer før man prøver det af i praksis.....
og jeg har da også tænkt de tanker, at det kan være for svært eller ting kan ændre sig...men det må stå sin prøve...som regel kommer der noget godt ud af at prøve noget nyt, selvom det måske ikke altid går, som man regner med...

Kim sagde ...

Det lyder som en spændende ide, og en ide som mange sikkert har, men som få tør gøre alvor af.

God fornøjelse med dit slow-year og godt nytår!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Tusind tak Kim !

Det har også været sådan lidt usikkert og lidt svært at forholde sig til.....for man er altid lidt usikker og ved jo heller ikke altid, hvad fremtiden bringer med sig...og ofte er det ikke muligt at to mennesker bare kapper halvdelen af deres arbejdstid....men her må man jo så personligt tage stilling til, hvordan man organiserer sig, hvis det skal prøves....og her har vi nok valgt en løsning som egentlig er meget traditionel, sådan kønsmæssigt, og det økonomiske aspekt har afgjort været medbestemmende for, at det kan lade sig gøre....udover det så lever vi ikke sådan stereotypt traditionelt kønsrollemæssigt....

Elisabeth Omdahl sagde ...

Hei,Anita!
Ja dette høres spennende ut.
Gratulerer med bestemmelsen.
Det går helt sikkert fint.
Man kan jo tenke på å utvide sin aktivitet og holde kurs i det du kan noe om, som papirskåler og maling\tegning,papirlaging.Skaffe noen høns for egg, fiske mer, dyrke mer, for salg i det små kanskje.Ja, du finner nok løsninger!
Lykke til
Klem fra Elisabeth

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Elisabeth !

Tak skal du have...jeg er ret fortrøstningsfuld også...velvidende at der må indskrænkes i forbruget....og jeg har allerede måttet tænke et spændende fordrag om rodfrugter fra...og her skal jeg da lige vænne mig bort fra vanen med at sige, pyt, det er så interessant, det gør vi bare....for det vil være for dyrt lige i øjeblikket....men du har helt ret...jeg holder kurs i noget af det jeg kan og gør i i forvejen...og måske skulle vi få høns, det er meget fristende...måske kanniner....og salg i det små bliver ikke i første omgang men jeg vil da ikke helt udelukke det....måske en mindre bod med grøntsager ved huset, måske engang...jeg tror også vi finder løsninger....det er en dehjlig og god beslutning, og den føles rigtig selvom jeg ind imellem lige kan tænke ved mig selv, Anita hvad er det du har gang i ?...
Men jeg ser sådan på det, at livet har vi kun ét af og har man mulighed for at leve mere i overensstemmelse med en rytme, hvor man føler man har et bedre liv og mere livskvalitet...så er det væsentligt at gøre det og ikke bare tale om det.....
Tak for dine opmuntrende ord....det liver op på en dag, hvor solen også skinner og sneen er ved at forsvinde og alt i alt må jeg sige at selvom vi har januar og kun begyndelsen, så giver det mig afgjort forårsfornemmelser af en slags....
Og jeg glæder mig virkelig til at lave mere papir og flere papirskåle of have gang i flere ting på én gang...Og Birka nyder godt af min tilstedeværelse...

Berliner brosten sagde ...

Tillykke med dit/jeres valg. Hvor lyder det bare godt og hvor er jeg glad for at der er nogen der "tør"! Det skal med sikkerhed nok blive godt. Jeg tror at du er ude i det helt rigtige der med selvforsyning etc. Glæder mig til at følge dine projekter.
Jeg tager bare et lille trin og forsøger at finde et nyt job, men det er også en stor beslutning på en måde...Vi må se. Nåja, og godt nytår forresten! :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Gitte !

Ja det er sørme også et stort skridt at finde sig et nyt job med de håb og den usikkerhed, det også fører med sig....men der er også noget godt ved at søge forandring...det kan give mere energi....og få én til at tænke i andre baner....så rigtig meget held og lykke med det, Gitte....jeg tror der er meget godt gods i dig....så det er et spørgsmål om held for den som får fingrene i dig, som arbejdsgiver, vil jeg tænke.....nicht war ?
Jeg er glad for min beslutning og indstillet på at jeg ikke lige kan gå en tur ind til byen og købe lystigt ind.....og jeg vælger at se situationen som befordrende for kreativiteten....fordi man i mange situationer så må finde andre måder.....
Men alt i alt er der god energi i at handle på sin situation og det man ikke er helt tilfreds med....
Så du kommer lige med i min "aftenbøn" så mærker du lidt ekstra god energi komme snigende...så ved du hvor det kommer fra :O)

Berliner brosten sagde ...

Hvor er du sød! 1000 tak! :-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Gitte... :O)