onsdag den 16. marts 2011

Birka er træt af gåture i engområdet...

Fussingø skov

Drivhuset


Drivhuset


Drivhuset


Ådalen

Ådalen


Den døde blåmejse






















Birka går mange ture rundt i engområdet og jeg kan mærke at hun ikke er voldsomt i hopla over sine gåture for tiden....det går meget langsomt og jeg tror hun trænger til mere varierede omgivelser for at muntres lidt op....vi plejer at tage noget oftere en tur til stranden, i skoven og rundt i villakvarterne men af forskellige grunde så har vi ikke gjort det ret meget i denne vinter...
Så istedet for at gå morgenture rundt i engen, så er jeg begyndt at gå op i villakvartererne i området og det synes hun er godt, kan jeg mærke...der er meget nyt at snuse og det er vigtigt når man er en hund...det er næsten som dagens avis....vi gider heller ikke læse den samme avis igen og igen...
I går eftermiddags, sent, kørte vi en tur i Fussingø skov og det var også et hit....og min gåtur idag gik til kvarteret på den anden side af motorvejen og her ligger der to store kollektiver...Drivhuset og Ådalen..
på hjemvejen nær ved Fladbrovej, lige hvor den krydser motorvejen, lå en død blåmejse....og på hjemvejen langs med engvejen  fandt jeg et stykke kæbeknogle med tænder som måske er fra et rådyr....hvis jeg finder knogler fra døde dyr så tager jeg det for det meste med hjem, for hunde kan sagtens finde på at gnave i det og det kan være risikabelt med spidse stykker bensplinter i mavesækken...og hunde har jo næse for at finde den slags....og dyr dør jo her i engen, så det er ikke helt ualmindeligt at finde knogler fra dyr...for 14 dage siden fandt jeg et andet stykke kæbeknogle som dog var mindre...om det var et mindre rådyr ved jeg ikke...jeg synes det kan være svært at identificere knoglerrester....man kan selvfølgelig udelukke nogle dyr...men der kan ligge meget i jorden som kan skubbes op af frosten og også muldvarpe kan hjælpe til og jeg har fundet flere ting ovenpå muldvarpeskud....nu ligger de to kæbestykker ovre i skuret...på et tidspunkt vil jeg koge dem i vaskepulver, så de bliver rene og  hygiejniske og så jeg kan have dem liggende i en kasse....til min samling....så kan man jo forsøge at identificere dem hen ad vejen....

10 kommentarer:

Jan Dresler sagde ...

Hej Anita...

De der huse, Ådalen, er det kunstnerboliger ? Det ligner jo ateliervinduer der på tagene.

Herovre på Djævleøen, nærmere betegnet Grønnemose Alle ved Utterslev Mose, ligger der noget, der kaldes for Atelierhusene. Et meget spændende byggeri, som er et udlejningsbyggeri/boligselskab.

http://www.atelierhusene.dk/

Er Ådalen lidt af det samme ?

Jan Dresler sagde ...

Ups - opdagede lige, at man kan aktivere dit link der til ;-)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Jan...nå så vil jeg ikke forklare....jeg vil gå ind og kigge lidt på dit link til Atelierhusene....det lyder da spændende...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Jan !

spændende historie omkring husene og deres begyndelse....og det ser ud til at være nogle gode atelierer, som man nok ikke så let finder i forbindelse med sin bolig....med så meget lys fra store vinduer....og det lyder til at være et dejligt område....
Jeg synes lige umiddelbart om Kirsten Bøgh og Bodil Brems, da jeg var inde og se på det som de kunstnere, som trods alt bor her, laver....
og tak for linket...godt at kende til noget arkitektur ovre på den ande side...jeg ved ikke om jeg har hørt om atelierhusene før...i hvert fald ikke sådan at jeg kendte dem...så der er da heller ikke noget at sige til, at der er venteliste...

Conny sagde ...

Vi har brugt Fussingø skov meget,sammen med børnene.Nu går vi tur i de skovene der ligger her oppe ved Viborg.Jeg kender god drivhuset, der har jeg været flere gange for år tilbage.Du har fået sat hegnet op kan jeg se ,så kan du holde dyerne ude.
Kan du have en god aften.

Madame sagde ...

Det er en spændende sammenligning med hunde og vores dagens avis, Anita - det har jeg aldrig tænkt over, men det er jo rigtigt! Vi gider heller ikke læse den samme avis igen og igen ...
Jeg har også fundet knogler her i nabolaget i den seneste tid - en dag ½ rådyrben, og det var ret uhyggeligt at se. Man tænker automatisk på, hvad der dog er sket ...

KirstenK sagde ...

Selvfølgelig bliver Birka trær af vante omgivelser...hunde ligner jo os mennesker. Vi trænger også til luftforandring en gang i mellem...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Conny !

dejligt at du kender Fussingø skov....ja det er den nærmeste store skov her i nærheden, hvis ikke man skal til Rold Skov....sjovt at du kender drivhuset....jeg har også været indenfor et par gange og der er vældigt hyggeligt og den store glasoverdækkede gang/gade virker meget indbydende....
I Ådalen har jeg også været indenfor og det virker også sådan lidt som en miniby med små gader og beboelser ...de ligger faktisk ikke så langt fra hinanden, hvad du nok ved....måske er der bare 1000 meter...de ligger på hver side af en lavning ned mod Gudenådalen, sikkert skabt af den bæk, der løber til Gudenåen der,,,Svejstrup bæk, tror jeg den hedder....
Også lige en god dag til dig herfra :O)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Madame...ja det med avisen synes jeg er en god sammenligning, da der bliver tjekket op og nedad græsstrå, hvem som har lagt en besked...måske er det også som en mail eller en blogkommentar, hvis man skal være helt med på noderne....Birka ligger ihvertfald ofte en kommentar igen...et lille strint...og det kan være så lidt som et par dråber ind imellem...
ja vi er jo alle kommunikerende væsener...
ja jeg får det på samme måde, hvis jeg finder knogler...tænker på det stakkels dyr og hvordan det kom af dage...om det har lidt...og så håber jeg altid det fik en hurtig død....dyrets rester bliver jo spredt rundt af andre dyr og knogler og andet kan komme vidt omkring....vi har en gammel landmand i nærheden som har haft grise ( tror måske han er kommet af med dem)men han kunne godt finde på bare at smide en død gris på møddingen og så blev rester jo spredt rundt i området og så skulle jeg jo passe på hvad Birka gik og fandt...lidt iriterende...men der kan selvfølgelig også ligge døde dyr af de vilde dyr...og jeg så også en død musvåge en dag i vejkanten...så går jeg og holder øje og husker at der skal jeg lige være opmærksom, hvis hun går derhen og være lidt på forkant...men det bliver jo også spredt...en gang så samlede jeg en død fugl op med en plastikpose og lagde en i min egen skraldespand, men det var om sommeren og selvom jeg havde bundet en stram knude på plastikposen, så gik der hvepse iden og den lugtede fælt...så det gør jeg ikke mere...med mindre skraldemændende kommer dagen efter, men i det her tilfælde havde de lige været der så der gik en uge inden den næste tømning....
også en god dag til dig Madame.. :O)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Kirsten...ja det har du ret i...hunde skal også have alsidige oplevelser...ellers kommer de let til at kede sig...der sker heller ikke noget ved at de keder sig lidt ind imellem, men der skal altså stimulation til....og nyt...
( og ikke havearbejde, siger Birka...:O)...)
Også en rigitg god dag til dig Kirsten....