søndag den 6. marts 2011

forårsarbejde til have elskere...

drivhusets gavl tættest på huset


den anden ende af drivhuset


Indenfor i den største del af drivhuset

porrer bliver sat til forspiring


Chiliplante som har stået under kunstig lys siden december..nu i vindueskarm


forskellige planter forspires..forrest ses ærter

to LED pærer med rød-blå lys specielt til planter...


Forskellige slags chili i vindueskarm


citronverbena som nu er klar igen..har overvintret inde...





















Selvom jeg har gået og sukket efter forår og er superglad for at det endelig er her...så kan jeg godt være en lille smule trist over at vinteren er væk...det er nok mere det smukke vinterlandskab jeg vil savne, som jeg synes er meget smukt...men det kommer jo igen....
Men foråret har virkelig trængt sig på her i weekenden og det har været helt vidunderligt....mange af de såede frø er spiret frem og har brug for lys...nogen får lidt hjælp ved det kunstige lys, som blev brugt til chiliplanterne for nu er der mere plads der...men det er lidt et sats med nogle af planterne for der skal nok være nogen som bliver for ranglede og tynde...men det tager vi med...vi har flere frø....vi har skrevet det hele op i en havedagbog og hver måned har vi skrevet, hvad som skal gøres...ellers glemmer vi det...
men hele tiden skal der alligevel tages hensyn til vejret...noget skal måske alligevel vente og så skal man huske at få det med og ikke glemme det...
Foreløbig har vi kun en række hvidlæg på vores store mark-havestykke...de blev sat i efteråret og de kommer fint....noget af jorden har vi dækket med plastik for at varme jorden op....
Men vi har mest koncentreret os om forkultivering og at gøre den del af vores drivhus klar, som vi ikke har haft i brug.....det har faktisk ligget ubrugt i nok 3-4 år...sidst vi brugte det var da vi havde høns...så det var groet godt til og så faktisk ret herrens ud...og vi har brugt en del tid her i februar på at få ryddet ud og gjort det klart til drivhusafgrøder istedet for at være hønsegård.....idag har Orla vasket en del alger af den coatede tykke plastik, som er på drivhuset...en særlig drivhusplastik som vi købte for efterhånden en del år siden og som holder utroligt godt....
Vi venter stidig på at frosten helt skal forsvinde fra jorden for at kunne grave flere stolper ned til indhegningen af det nye mark-stykke for når vi sår og planter ud, så skal det ikke være muligt for rådyrene at gå derind og evt. spise af afgrøderne...kragerne og andre dyr... mosegrise bl.a....kan vi ikke helt gardere os imod og hvor der handles, der spildes der, siger man jo...
Der er også plastik på områder inde i drivhuset for at varme jorden op...og for at kunne måle jordtemperaturen har vi købt et jordtermometer i Bauhaus...samt et termometer, der kan stå oppe i huset og en føler placeret i drivhuset, og så kan vi følge temperaturen i drivhuset...

12 kommentarer:

sidsephos sagde ...

Det lyder fantastisk, som I to har planer og er igang med planer fra sidste gang i lagde planer. Det er langtdsplanlægning. Utroligt at se hvordan I to gartnere får spirene til at se lyset og omsorg, når de er født. Spændende. Og en vævebænk er blevet til en drivbænk. (c:

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Sidse...ja vævebænken har lige fået sig en alternativ funktion indtil videre...man må virkelig være kreativ, når så meget som muligt at det kunstige lys, skal udnyttes...og jeg tror vi næste år skal have lidt flere pærer...de er dog dyre....pr. stk. mellem 3-400 kr.så de skal udnyttes og de gør virkelig god gavn...vores chili havde ikke kunnet blive sået så tidligt, hvis ikke vi havde dem under det kunstige lys..og chilierne optager så ikke pladsen mere men er kraftige nok til at klare sig med vindueskarmen, tror vi...det er første gang vi prøver det....da vi er medlem af Praktisk Økologi og derfor har mulighed for at være med på havesitet "Havelyst"..hvor vi lægger billeder ind af egen have og kan kigge på andres haver og læse om deres erfaringer ( der er godt 200 haver fra hele landet som er med)og der er uvurderlige erfaringer at trække på her....vi betaler et medlemskab og udover muligheden for at være på "Havelyst" så får vi bladet "Praktisk Økologi" nok 8 gange om året, så vidt jeg husker...et yderst godt blad med meget praksis om alt muligt i forhold til økologisk dyrkning af have...
Der er en del at sætte sig ind i og det er rigtig dejligt at være to om det.....og for mit vedkommende at have en del tid til det....og nu kommer der en del travle måneder i haven...så derfor er det godt at have en del oprydning færdig inden 1. marts, hvor der ofte kommer rigtig godt gang i det hele.....det er spændende og lærerigt og det er dejligt med egne grøntsager og vi mindsker virkelig vores indkøbsforbrug ved at dyrke selv....i år er det spændende at se om vores planer for hvor store afgrøderne skal være..om det holder stik med hvad vi tror er nødvendigt...eller må vi justere hen ad vejen...hvilket nok altid er nødvendigt...for afgrøder er jo netop afhængige af vejret og derfor skiftende med, hvad der lader sig gøre netop pågældende år....så derfor skal der justeres hen ad vejen, når man dyrker grøntsager....og der er rigtig mange måder at gøre det på....afhængig af hvor meget jord man har til rådighed...hvordan man har mulighed for at skaffe gødning....tid til det osv.....men engagementet driver værket....og man kan få mnage grøntsager på lidt plads er min erfaring..her måman så nødvendigvis bare dyrke tingen lidt tættere...men det er ikke noget problem...
Dyrker du have Sidse ?

Prophecy sagde ...

Fuck Anita, nu er jegmisundelig. Mage til fabelagtigt drivhus og system!! WOW siger jeg bare. Wow

sidsephos sagde ...

Desværer dyrker jeg ikke have. Haver ikke tid. Eller tid haves ikke for tiden eller for mig. Men jeg er fuld af beundring over jeres arbejdssomhed og vedholdenhed. FLOT.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Prophecy...takker...ja jeg kan bare sige..i lige måde...men drivhuset er stort og er her kun fordi det var her i forvejen....da vi flyttede ind i 2003 så lå her et faldefærdigt drivhus med mørnede bølgeplastplader i mange forskellige farver og de var så møre at de faldt af, når man rørte ved dem eller det blæste for meget...så allerede efter nogel måneder så undersøgte vi om man kunne bruge noget tykt plast og købtre det og brugte vinteren på at renovere drivhuset...og det var rigtig godt at gøre om vinteren, for plasten udvider sig om sommeren, ikke om vinteren og havde vi gjrot det omvendt kunne plasten måske have trukket sig sammen om vinteren...det holder utroligt godt og vi har nu haft det i 7 år og der er dog kommet revner og huller, men det et hverken slitage af plasten, men ting, som har ridset eller skåret hulller i plasten...eller dyr som har gnavet huller...på et tidspunkt, da vi havde haft høns kom der rotter og jeg kan se to steder, hvor de har gnavet...vi har haft en væsel/lækat boende og den er god til at tage mus og den kan måske også have lavet et hul et sted...men vi kan købe mere plast og reparere de steder, som er nødvendige....det fungerer rigtig fint og er brugt til drivhuse...jeg har set nogel udformet som domer, hvor plasten er brugt... bl.a....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Sidse...jeg kom bare til at tænke om du gjorde...men der skal tid til, helt sikkert....og når man arbejder og har mange kreative interesser, kan jeg forestille mig, at der jo ikke er tid til alt muligt andet...og tak for dine pæne ord...ja der skal arbejdsomhed til og interessen driver rigtig meget... :O)

KirstenK sagde ...

Jeg gad godt have et drivhus...måske ikke så stort som jeres men bare et lille bitte et...Måske jeg en dag får drømmen opfyldt hvem ved...indtil da klarer jeg mig uden.
Der er godt nok gang i haveplanerne hos dig kan jeg se, og langtidsplanlægning hld da op:-)

Madame sagde ...

Hej Anita, det er vel nok spændende at se, hvad I laver og forbereder allerede nu. Jeg er dybt imponeret over at se dine flotte chili - men de har altså også stået under lyslamper siden december. Tænk at have et drivhus, det må være så spændende, selv om jeg også ved, at det kræver en masse arbejde i sæsonen. Min far havde et mindre drivhus i sine sidste 15 år, hvor han dyrkede tomater, agurk og meget andet, og det av ham meget glæde i hans høje alderdom. Jeg tænker lidt på at få et selv ...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten...ja det er godt nok stort...vi bruger det heller ikke fuldt ud, for det er lavet af en som brugte det til gartneri...blomster tror jeg....men vi har så meget plads i drivhuset og behøver ikke tænke så voldsomt meget over at alting skal stå tæt...men man får alligevel planer for mere hen ad vejen, vil jeg tro...det meste arbejde har været oprydning og rengøring og bare det at få gang i den resterende del af drivhuset i år er fint..og vi skal nok også få en del afgrøder frem...vi vil så flytte tomater og chili, som tidligere stod i den første del af drivhuset til denne del for at flytte rundt på planterne, så de ikke står i den samme jord hvert år....vel en slags sædskifte....men der er helt sikkert masser af plads også til at prøve nyt...
men der er muligheder for noget andet med et drivhus...men man skal selvfølgelig også have tid og brug for det...ellers er der jo meget man kan dyrke på friland....men det er dejligt at tænke på at man gerne vil have et drivhus...og det er da også en beslutning, som skal tages...for det skal jo sættes op osv....men jeg vil tro, at når man først har fået det...så vil man gøre brug af det mere eller mindre...ja der er gået meget have i det i år for os...bier har vi også planer om at få...og det er så mest orlas projekt...men jeg glæder mig da til det...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Madame...mange tak...ja de chiliplanter har haft det godt under det rød-blå lys...på et tidspunkt skulle der tyndes ud i potterne for der var sået to i hver...og det var svært sådan bare lige at hive én op og ud...
ja det er spændende at have drivhus...og det er ikke størrelsen...for vores er egentlig alt for stort til os to...men det vi har....og skulle vi ud og købe et blev det da heller ikke i den størrelsesorden overhovedet...
Dejligt at høre at din far havde glæde af sit drivhus...og 15 år og en lang peridoe hvor han helt sikkert fik masser af erfaring med det at dyrke i drivhus...Orla har mere erfaring end jeg og jeg opfatter mig selv som nogenlunde nybegynder og læser en del om det og har heldigvis sparringspartner ud i drivhussager...vi havde en kolonihave for mange år siden i en mindre kolonihaveforening her i byen og den havde vi med en af vores venner og fik da også dyrket en del...dog ikke noget drivhus....vi ville gerne dyrke den økologisk og ville køre heste/ko gødning ud og mulde det ned i jorden for at forbedre den og give den gødning...men vi fik at vide at det ikke var tilladt på gr. af lugtgener.....og det var ærgerligt....måske det også ødelagde lidt af haveglæden dengang....vi solgte den efter en vinter, hvor der var oversvømmelse i området og vandet løb ind i huset....og alt ialt så mistede vi bare lysten til at have kolonihave på det tidspunkt og vi var også ret unge på det tidspunkt så andet trak også....vi købte på et tidspunkt et sommerhus og havde samtidig så en lejlighed inde i byen og fik egentlig lyst til at dyrke have igen, men det er ikke nemt at dyrke have i sommerhuset, hvor man ikke er så tit...vi havde dog et par højbede osv.....på et tidspunkt så solgte vi så lejlighed og sommerhus og købte huset, hvor vi bor nu og så er det blevet noget nemmere at have have...og vi kan dyrke som vi vil..og det er skønt...
og aporpos dine tanker om selv at få et...det kan jeg selvfølgelig godt forstå....der er virkelig glæde ved at have have, hvad du jo også har og drivhuset giver bare lidt flere og andre muligheder...som man opdager hen ad vejen....så det kan anbefales helt sikkert...

Conny sagde ...

Hej Anita
Hvor lyder det spændende med dit drivhus og have og alle dine planner frem over, jeg vil glæde mig til, at følge med i din have i foråret og sommeren.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Conny...tak skal du have..ja det går fremad med planlagte projekter og lige nu i dag har jeg været ved at ordne alle ( næsten...) mine tørrede georginehoveder fra sidste sæson, som jeg har tænkt mig at bruge til at så georginer fra frø...så jeg har væbnet mig med en lup for at skelne frø fra alt det andet...nå jeg laver nok et indlæg om det snart...men foråret er kommet selvom kulden stadig er her...der er visse steder i engområdet, hvor der stadig er sne og is....og jorden er stadig frosset udenfor...så som havedyrker så må man væbne sig med tålmod...men så kan man jo forspire og ordne drivhus og tjekke georginer...og når man sidder indenfor er der jo rigtig dejligt, når solen skinner....det lover bare så godt....glæder mig at du vil følge med i mine haveindlæg...jeg tror også der kommer en del... :O)