tirsdag den 26. juli 2011

svært at finde ord...




















Det er svært at finde ord for det som er sket i Oslo i den weekend som lige er gået.....og jeg har været rystet over den brutale fremfærd og den fuldstændige kynisme, der ligger i at finde det nødvendigt at gøre noget så grusomt...og rystet over at læse om de motiver, der ligger bag...

Menneskesynet bag en fremfærd som den har ikke respekt for mennesket ej heller for demokratiet...

Så jeg har tændt et lys for vores demokratiske samfund og for de som er blevet ofre....og for alle de som er blevet berørt...

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Jeg tror, vi har det på samme måde alle sammen, Anita - det er ufatteligt, hvad der er sket, og vores små genvordigheder er pludselig uden betydning. Det er næsten umuligt at sætte ord på …
Jeg tænker dog, at vi bliver nødt til at huske glæden – og ikke for at forklejne, hvad der er sket i Norge. Livet er fyldt med kontraster …
Tanker og ønsker om en god dag til dig!

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Madame...ja jeg tror også rigtig mange mennesker er blevet påvirket af de frygtelige ting, der er sket i Norge og du har ret...det er som vores egne små problemer bliver lidt uden betydning....men selvfølgelig skal vi huske glæden...uden at forklejne det som er sket...jeg synes det bliver taklet meget fornemt og smukt i Norge, hvor man netop taler om at åbenhed og demokrati fortsat skal være de værdier landet kendes for...og ikke gå i baglås og blive unødig lukket og restriktiv hvad man ellers let kan blive i sådan en situation....
men jeg synes lige min blog skulle omtale det, da jeg ikke synes jeg bare sådan kunne skrive videre...for det gjorde virkelig indtryk at læse de uhyrligheder, der dukkede op i medierne hele tiden i dagene derefter....

Venlige tanker fra Anita

KirstenK sagde ...

Ja, det er svært at finde ord...svært, fordi vores billede af hvad terrorisme er blevet rystet i vores grundvold...
Frygtelig grusomme ting som ingen burde opleve...

mobil reparationer sagde ...

En frygtelig tragedie, men respekt for den måde Norge som nation har håndteret tragedien.


Kent
http://www.mobilreparationer.dk

Anja sagde ...

Man kan håbe på, at vi lærer af det - ikke mindst, når der skal stemmes næste gang. Jeg er meget enig med Lars von Trier, der udtaler (læst i dag i Politiken), at DF har en ret stor aktie i den måde, som fremmedhadet har udviklet sig på. Denne usle handling er jo, som jeg ser det, en videreudvikling af de fjendske holdninger til andre mennesker...

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Kirsten...ja du har bare ret...billedet af hvad terrorisme er er ændret og grusomhederne synes meget voldsommere....selvom jeg også kan komme i tanke om andre grusomme hændelser som andre terroraktioner tidligere og rundt i verden...så er det kommet ret tæt på med Norge og føles også tæt på fordi personen bag er nordmand....

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej kent...tak for dit besøg her...ja al respekt for deres måde at håndtere sådan en tragedie på....
venligst Anita

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

Hej Anja !

og glædeligt med besøg af dig...:O)

ja det er netop tankevækkende hvor meget holdninger udtrykt i medierne og måske netop på nettet kan gå ind og give indtryk af et meget sort og hvidt samfund...dem eller os....og jeg tror du har ret...hele drejningen mod at gøre fremmede og særligt folk med en anden releigion og kultur...til syndebukke og dæmonenisere dem så de fremstår som en voldsom og faretruende trussel....her har DF afgjort en stor finger med i spillet.....og puster til had og fremmedfjendskhed i en tid med global krise...men det løser ingen problemer men skaber bare nye, store og uoverskuelige problemer og angst...så det betyder noget hvad man stemmer på og hvad retning i samfundet vi ønsker...og ikke lader os skræmme af dem som truer med den store globale krise...


venlige tanker fra Anita
venligst Anita