onsdag den 12. oktober 2011

Mine tomaterfaringer i drivhuset...

Jeg har i år haft 34 tomatplanter i drivhuset...5 forskellige sorter.... Black Plum (mørk blommetomat) - Marmande ( rød bøftomat) - Moneymaker ( almindelige str. rød tomat) - Dansk Export ( Almindelig str. rød tomat)  og Potentat ( almindelig stor rød tomat, gl.sort som jeg har fået gennem Foreningen Frøsamlerne)...

Jeg har for første gang været meget konsekvent med beskæring af sideskud og fjernelse af bladsmassen efterhånden som den kom til at fylde for meget og skygge for tomaterne, så de kunne få sol og modne. Jeg har også fjernet de nederste blad op til en klase med tomater ret tidligt, så der blev lys og luft under planterne....i det hele taget har jeg forsøgt at gøre det i et tempo, så jeg ikke bare har fjernet alt, for tidligt, men hen ad vejen, mens planterne gror...og når der blev opdaget lidt gråskimmel, hvilket jeg gjorde sidst i juli, så fjernede jeg blade hver dag og luftede grundigt ud...hele døgnet, da temperaturen var til det i juli og det meste af august....

Jeg har været glad for de fem sorter, men har savnet en lille cherrytomat...som jeg så har været så heldig at få i en lind strøm fra en bekendt, som også dyrker have og som har haft enormt god held med både tomater og agurker....så hun har haft overkud...og vi kan sagtens bruge de små lækre røde cherrytomater...mange røg i fryseren og nogle blev brugt til at bage i ovnen og så smidt i fryseren til brug senere i sauce, suppe osv.
og så har jeg taget frø af den lille lækre cherrytomat så jeg kan dyrke den selv næste år..tomater er meget nemme at tage frø af....de skal bare puttes i et et glas med lidt vand og når der så er kommet lidt mug på vandet....så skal det lige skylles i en sigte og frøene gnubbes lidt før de lægges på en tallerken til tørring i 3-4 ugers tid...så er man sikre på at de er tørre og kan opbevares i en pose....vinteren over....
Marmande, bøftomaten har jeg dyrket for første gang og den blev jeg rigtig glad for...den er særlig smuk, når den er skåret over med sine krøllede kanter og den smager rigtig godt....DK Export og Moneymaker er som en god tomat almidneligvis bør være...uden den store kulinariske smagfulhed, men en god og stabil tomat...planterne yder meget...
Potentat var jeg lidt spændt på og den er fin og smager godt....lidt større frugter end hos Moneymaker og DK Export...og den har i tidlig grøn tilstand lidt zebrastribet udseende, som ser fint ud... min absolutte favoritsmag er Black Plum, som er mere krydret og en mørkere sort..nærmest sådan lidt rødbrun i farven....aflange frugter og er faktisk modne før end man tror da man måske vurderer dem på at skulle blive røde ( sådan lidt ubevidst)...så der har en grønlig brunrød farve og er moden alligevel..meget flot i oveskåret tilstand og lækker i en salat....ja jeg tror Black Plum og Marmande var mine favoritter i år, men faktisk er de andre tomater gode alligevel og forskellighedne er god i en bageplade med overskårne tomater til bagning...og her får man smagen fra alle 5 sorter ned i en pose bagte tomater til fryseren...og det er smagfuldt...
Men jeg vil også gerne dyrke nogle gule og orange tomater med god smag næste år og har allerede fået foræret nogle frø til dyrkning...og det er skønt....og her har jeg god nytte i mit medlemsskab af Foreningen Praktisk Økologi og deltagelsen i havesitet "Havelyst", hvor folk med interesse for dyrkning af både grøntsager, prydhave, frugt- og bærbuske m.m. deltager i et udvekslings- og diskussionsforum og deler erfaringer med hinanden....mit medlemskab af foreningen Frøsamlerne er her også nyttigt og her kan man være med til at holde liv i gl. frøsorter og prøve forskellige afgrøder af....så her deles frø af forskellige sorter også....ofte frø af sorter man ikke nødvendigvis lige kan købe i butikkerne....

Mine tomatplanter blev sået inde i to omgange ...d. 20. februar og d. 30. marts...og de første planter stod under rødt plante LED-lys i starten, da der ikke var lys nok i dagtimerne......de delte lys med chiliplanter, så de stod lidt tæt.....og de blev ret høje da de skulle plantes ud i maj....d. 29. maj, da temperaturen i drivhuset var fin...måske kunne vi godt have plantet ud lidt før og vil overbveje at gøre det med nogel af planterne til næste år...
De har så i en periode, de som ikke var for høje, blevet fragtet mellem inde og drivhus i perioder med for koldt om natten, men godt vejr om dagen...så fik de optimalt med lys og det gjorde så at de ikke blev mere ranglede end de allerede var blevet...men der er lidt arbejde med at bære frem og tilbage...og goså med at vande de indedørs tomatplanter ved vinduerne....nogle af dem var blev så høje til sidst, at de stod i potter på gulvene, da de var blevet for små til at stå i vindueskarmene...

Vi plantede den langs med den ene side af drivhuut i to rækker...17 planter i hver rk....og vi lavede en opbinding på snore i en træpæl banket i jorden og bundet op til en metalsnor langs loftet....se her

Vi fik de første røde tomater til tomatsalat d.  29. juli men først omkring 14. august begynder der at komme skub i det og gang i fryseren..jeg vil sige at omkring 19. aug. begynder det et bugne af tomater...dog med perioder ind imellem, hvor de har svært ved at modne og vejret kunne være bedre......i september er tomaterne modnet godt og jævnt og og fryseren blev fyldt godt med tomater....alt ialt gav de 34 planter omkring 1. oktober 40 kg røde tomater...men nåede aligevel at give 70 kg. røde tomater og til sidst plukkede jeg ca. 24 kg. grønne tomater...det gjorde jeg lige før  natten til søndag. d. 9. oktober, da der var blevet lovet nattefrost....der blev så godt nok frost udenfor med frost på bilruden...men +2 grader i drivhuset....
Men så var det slut med tomaterne og jeg gav mange kg. grønne tomater væk til folk som vil lave syltede grønne tomater og jeg lavede jo også selv en hel del...
Men vel egentlig ikke et imponerende udbytte af 34 planter....omkring 2 kg. røde tomater pr. plante....
På den side af drivhuset, mod øst, hvor tomatplanterne blev placeret...er der en række høje grantræer, som vi har lavet aftale om skal fældes...og jeg tror at sådan et år som i år med megen regn og manglende sol, ikke bedres af, at der står store skyggende træer langs den ene langside af vores vores drivhus...så det vil klart ofrbedre dyrkningen i drivhuset, når de bliver fjernet....
Meniøvrigt et jeg godt tilfreds og har fået mig mange gode erfaringer med at dyrke tomater...tomater er en vild og voldsom plante, der bare vil gro og som sætter sideskud i en uendelighed og gerne rødder mange steder osse...bl.a. groede der rødder ud af stænglerne...noget jeg ikke har langt mærke til før....en imponerende grokraft...
Vi har lavet forskellige ting med tomaterne for at opbevare dem og gøre dem smagfulde....vi har løbende puttet nogle af dem i fryseren, når de gav mange hver dag....men vi har også bagt nogle i ovnen 2-3 timer på 150 grader og så puttet dem i poser i fryseren bagefter....ikke til langtidsbagte semitørrede, hvad man jo også kan lave...nej de fik knap så lang tid og var mere saftige til brug for sauce...
Mange er brugt til salat og i chutney, som smagsgiver i mange andre retter, hvor tomat ikke har hoverollen...som i forrige indlæg er de brugt til syltede grønne tomater, til forskellige slags ketchup, til marmelade med chili....tomat er en god ingrediens til mange ting...kold gazpacho er også blevet lavet..og på et tidspunkt i sommer var jeg en tur på Sjælland og smagte her gazpacho hvor der også var brugt jordbær..og det var lækkert...det må jeg prøve næste år...om mine nyplantede jordbærplanter vil give noget...


starten af sæsone...juni mdr.


den ene side af drivhuset m. tomaterne...den anden side chili og aubergine..


Marmande på vej..


plantefødderne får fjernet de nederste blade...


så begynder de at blive røde sidst i juli..

der er blevet vandet...næste år vil jeg have vandingsrør pr. plante..


de første modne tomater...

Sorten Potentat på vej..


sorten Black Plum


enten Money Maker el. Dansk Export...

Dejligt at kunne smutte i drivhuset og hente...


man kan blive glad for den flotte røde farve..


blandet fad tomater...

klar til frysning..


jeg plukker løbende de røde, så andre kan modne...

Marmande bøftomat

indsamlet modne til frøtagning


frø lagt i vand ( fermentering)...


Min største tomat..en Marmande bøf...


Stadig tomater selvom planterne ser pillede ud...

og de giver rigtig godt stadigvæk...


Gråskimmel i en bladfæstning...


den sidste afgrøde af tomaterne bliver de grønne til syltning...


tomatsalat m. rødløg...


forskelligt slags ketchup på samme basisopskrift, næsten...


klar til bagning...


Marmande overkåret og klar til bagning...


Bagte og ved at køle af..

bagte klar til fryseren...

2 kommentarer:

sidsephos sagde ...

Hold da op. Selvforsyning i tomater til hele året gætter jeg på. Hvilken energi, der er lagt i dette arbejde. Smukt og bæredygtigt.

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Sidse !

Tak skal du have...ja vi er godt med mht. selvforsyning med tomater....om vi accepterer at de ikke er friske året rundt ...og det gør vi.....vi plejede før i tiden at købe tomater i supermarkedet, men droslede ret meget ned fordi der var så lidt smag i dem, efter vi havde haft bare et par få planter i drivhuset nogle år....og så er det dejligt at gå og glæde sig til sæsonen for friske igen til foråret, men kunne dykke ned i fryserne og fiske noget op til sauce og supper og i gryderetter...
og selvom jeg har dyrket tomater før, så har jeg lært meget af dette års mere konsekvente dyrkning mht. nipning og pleje af udelukkende det som kaldes indeterminante sorter...dvs. sorter som skal gro i højden og have sideskuddene nippet af og holdes lidt ( meget) i ørerne hvis ikke det bare skal gro til i vildnis....men det kræver at man er over dem og ofte kikker til dem...det har givet rigtig fint til vores behov og til uddeling også....men jeg tror at det kunne give mere i bedre år hvor solen skinner mere og når vi får fældet træerne, som skygger...og så kunne vi nøjes med færre planter og op nå samme udbytte, vil jeg tro....og så vil der være plads til at dyrke andre afgrøder i drivhuset...og eksperimentere lidt med noget vi ikke har prøvet før...det er det sjove ved det også...at prøve nyt af...og det gode ved at have rimeligt med plads i drivhuset, så det ikke kun er det mest nødvendig der er plads til....men det kræver selvfølgelig lidt arbejde uanset hvad...selvom tomater godt nok kræver meget vil jeg sige....men jeg synes glæden ved at dyrke dem er stor...og daglig hygge og pleje af dem er som at kigge til en god ven hver dag i groperioden....

venligst Anita