onsdag den 7. maj 2014

Nyt maleri...asemisk...

Jeg vil arbejde med at bruge en slags bogstaver...... bogstaver som jeg har valgt selv at skabe udfra  en ren æstetisk betragtning.....udfra deres udseende og jeg vil forsøge at se, hvad jeg kan få ud af, at lave et billede, hvor jeg bruger dem som et billeddannende element...en rettesnor har været at
bogstav-tegnene skal se ud som om de tilhører samme skrifttype/skrift......men det er selve brugen af dem som billede og deres udtryk af bevægelse, som er min interesse.....
der er mange som har brugt skriften som billedelement i kunsten....og jeg vil løbende prøve at lægge nogle link her i indlægget som inspiration til de som har lyst....
et ord jeg har stødt på i min interesse her er  asemisk...asemisk skrivning....asemisk tegning.....(eng: asemic).
imodsætning til skriftens normale brug som kommunikation, hvor du læser en betydning ind via din forståelse af skriftsproget....så er det her selve det visuelle ved skriften, der giver en betydning....ikke en fastlagt betydning.....men nærmere en slags poetisk tilgang, hvor associationerne får plads....

se f.eks. sitet "afsnit p, hvor Karen Wagner skriver om emnet på smukkeste vis....læg mærke til tre afsnit 1, variationer over skriften 2. Fiktive skrifter samt 3. Svævende digitalskrift i et af hendes essays: Lykkelig ulæselighed

José Parlà  er en amerikansk kunstner, der begyndte som grafittimaler, men som nu udstiller på museer m.m. Han bruger kalligrafien som metode til at skabe værker, hvor han sammenfatter skønheden, bevægelsen og gør opmærksom på tidens gang, forgængeligheden i sine værker, hvor han tager sit udgangspunkt i menneskets trang til at sætte sit spor, som det både udmønter sig i skriften, kan ses i hulemalerier, i spor i byen som lag af afrevne plakater, grafittien  m.m. så på en måde er der osse en form for gøren opmærksom på noget fællesmenneskeligt men samtidigt osse noget tidsløst.
her kan hans statement læses (kort). Han bruger dog osse skriftens betydning, skal lige nævnes her.

4 kommentarer:

Jan Dresler sagde ...

Aha.....der er faktisk en del af "mine kunder" (kontanthjælpsmodtagere m.m.) der åbenbart skriver "asemisk" når de prøver at formuelre sig skriftligt (ansøgninger etc.) hertil ;-)

(men spændende som altid at følge dine processer)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan....uden jeg ved noget om kunderne hver især og deres grunde til at det ikke kan forstås.....så gør de måske deres bedste...måske er skriftsproget en stor prøvelse at magte for nogen.....men hvis man så bare kunne lade det være der og tage det som en asemisk skrift og nyde det rent æstetisk ville det jo være dejligt....men for den som gerne vil have et budskab igennem
er det nok en stor kilde til frustration, vil jeg tro....og for jer som administrerer tingene, er det vel osse en kilde til frustration....
men jeg forstår din sammenligning...:O) men følte mig lige kaldet til at leve mig lidt ind i, den som uden vilje kommer til at skrive asemisk...så lidt medfølelse til dem....

venlige tanker fra Anita

Jan Dresler sagde ...

Du er en god pige, Anita :-) .

Måske jeg var lidt for sarkastisk, men det blev skrevet på arbejdet i en møde-pause og i et "anfald" af mistrøstighed over nogen af vores unge borgere, som søger kontanthjælp.

....men du skulle se nogen ansøgninger vi får fra nogen af de unge. Man bogstaveligt talt synker mundvandet i forbavselse når man ser dem; nogen af dem kan man knap nok tyde...måske snarere forstår, for skriften er utydelig, fyldt med stavefejl og nogen gange total uforståelig. Nogen af ansøgernes skriftlige niveau kan jeg forstå, men selv unge der går/har gået i Gymnasiet og/eller på højere uddannelser står det slemt til med.

Når man så ved, at der er skåret ned på diverse undervisningstimer i dansk m.m. så frygter jeg for fremtiden for dem. Hvordan skal de kunne klare sig i dette informationssamfund ? Den efterhånden dårlige undervisning parret med de unges manglende indstilling til undervisning.....suk, siger jeg bare.


(og så er det lidt pinligt at opdage, at jeg selv i min første kommentar også selv har lavet en fejl....fornmulre = formulere)

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan....jeg var måske osse lidt provokeret....men tak for din genkommentar..og fejl kan vi alle lave....slåfejl, stavefejl m.m. jeg kunne også sagtens se humoren i din kommentar......helt klart...
men alt forladt....sender dig lige et smil....:O)

venligst Anita