lørdag den 30. juli 2011

Så har jeg endelig fået en Echinacea purpurea..

Jeg synes de er så flotte....Echinacea purpurea...Purpur solhat....og jeg vil gerne have flere i haven...men små skridt er vist det rigtige for mig...da jeg har travlt med en masse grøntsager....og jeg har foreløbig to stk. ( og sneglene, som tror de skal mæske sig, bliver vist ud i den vilde natur både morgen og aften) og hvis alt går fint og sneglene holdt i ave ( de har været der) ...så er min "samling"  :O) af Echinacea purpurea begyndt så småt...
Jeg har fået frø af sorten "lime" og et enkelt ud af ni stk. spirede og efterhånden er plnaten vokset men ingen blomst har vist sig...og efter sigende skulle den først komme i blomst næste år...så jeg må væbne mig med tålmodighed.....
Men jeg har fået en staude, som blev gravet op i maj måned og den har jeg plantet ud i mit bed og nu er den kommet i blomst og flere små skud er klar...det er en som jeg har fået af bekendte, som skulle flytte...en plante, som er købt på et plantemarked og ikke skulle være en af de almindelige purpur solhat...den skulle være orange eller gul...men døm selv....jeg skal have googlet den og prøve at få navn på sorten...men du er velkommen til at lægge en kommentar, hvis du kender den...

Jeg har plantet begge i et bed som blev brugt til grøntsager sidste år, men er så småt ved at blive bed for stauder...og da jeg har mange snegle gående rundt ( og de kan faktisk godt skynde sig, hvis de vil)...så jeg har med vilje ladet meget jord stå bart, for det er de ikke så vilde med....jeg får ikke altid slået græsset i området omkring bedet, og det er selvfølgelig ikke så smart, for der gemmer de sig...og de kravler ud om aftenen, når det bliver mere køligt...for at forcere jorden og vandre over til purpur solhat og mine georginer, som også er lagt i bedet i år...georginerne er lagt ret sent...nok omkring 15 juni/20 juni...så min omsorg for georginerne er noget mindre i år end den var sidste år.....men jeg håber de når at komme i blomst....


Jeg har lige googlet lidt og tænker på at det måske kunne være denne her ( scroll nedad) som hedder Echinacea Big Sky "harvest Moon"...?

gul orange purpur solhat

purpur solhat "Lime"

Bedet med purpur solhat og georginer


gul orange purpur solhat



Ingen kommentarer: