Randers banegård |
Aros set fra Rådhusparken |
Aros set fra den demokratiske indgang |
Den demokratiske indgang |
Rugbrødssandwich med oksekød og peberrod |
Aros med indgang opad mod de hellige haller |
I sidste uge var jeg en tur med tog til Aarhus for at tage på museumsbesøg, hovedsagelig at se udstillingerne "How to Hunt" af Trine Søndergaard og Nicolai Howalt og "Genfærd" af Christian Lemmerz.....og der var også en stor udstillling om Asger Jorn, men den blev valgt fra både fordi jeg har set en del af Jorns værker før, men mest fordi vi ikke orkede at se tre udstillinger, men hellere ville fordybe os i to udstillinger og også nå lidt ud i byen også...det er ved at være lang tid siden, jeg sidst har besøgt Aros og derfor havde jeg ikke set Olafur Eliassons værk på taget af Aros...så her kommer lige billeder af den endnu ikke færdiggjorte cirkulære bygningsdel....hvor det er meningen man kan komme op og se byen fra oven ved at gå rundt i den farvede tunnel...og det så flot ud og jeg vil glæde mig til at komme derop...
Konceptet i forbindelse med bygningen af Aros har sin inspiration fra Dantes "Den Guddommelige Komedie" ( bogen har jeg ikke læst, kun læst om) og bygningens 9 nederste udstillingsrum symboliserer helvede og Olafur Eliassons nye cirkulære værk er med til at færdiggøre konceptet, som symboliserende himlen. Læs mere her
Christian Lemmerz udstilling var meget interessant og nogle af værker var overraskende at se i al deres brutalitet....der var mange mennesker på museet og en del omvisninger foregik i løbet af dagen og flere af dem vi stødte på i Lemmerz udstillingen....og et af de mest overraskende og mest brutale værker var et værk, der omhandlede paven/katolicismens forhold til seksualtiteten og her stødte vi lige ind i en mindre gruppe med en ung kvindelig omviser, der fortalte om værket....og man kunne se på de omkringstående, at det var stærke sager og man kunne høre på hendes fortælling, at skulpturen forestillede paven og en kvinde i seksuelt samkvem...og vi hørte med på omvisningen af værket og så det også og det var stærke sager...og tankevækkende også udover dets barkshed...og det var meget givende at høre en forklaring /fortolkning af skupturen...og det var superflot fortalt....et emne som måske ikke er så nemt at formidle men det var givende at høre....
På Aros hjemmeside er der også en lille youtube-video, hvor kunstneren fortæller om sin kunst og sin tilgang til det at bruge stærke virkemidler.... se her
"How to Hunt" er en udstilling af store fotografier...såkaldte digitale C-prints og jeg synes de er utroligt smukke....se dem alle her og se fra ophængning på Aros her
Umiddelbart forekommer fotografierne som landskabsbilleder....måske kunne man se dem som landskabsmalerier....og umiddelbart ligner det dokumentarisme.....men når man kigger nærmere så skildrer fotografierne nærmest en hel dags jagt tidsmæssigt i et enkelt fotografi...og personerne på billederne er i mange tilfælde den samme person i forskellige situationer af jagten...inklusiv hunde...den samme hund kan genkendes i adskillige forskellige situationer i det samme landskab.....så det peger helt tydeligt på hvor konstrueret billedet er, når man får øje på det.....
Og det er helt bevidst at de to fotografer arbejder med grænsen mellem dokumentarisme og det mere iscensatte kunstfotografi men også med grænsen mellem fotografiet og maleriet og jeg synes de gør det eminent i serien her.....
15 kommentarer:
Hej Anita, hvor er det spændende at læse, hvad du skriver! Når man bor så lang væk, som jeg gør, er det dejligt at have dig til at fortælle om dine oplevelser.
Jeg er især meget betaget af Trine Søndergaard og Nicolai Howalts smukke fotografier!
hej Madame...ja jeg er også meget betaget af deres fotografier...og min søster, som jeg var på udstilling med, var også meget vilde med billederne....hun havde tidligere set nogle af dem på en anden udstilling i sommer og var meget begejstret....så vi nød særligt denne udstilling, som også var den første vi så....det kan varmt anbefales at se fotografierne in real, de er meget store og meget intense at beskue...og så følte jeg meig meget hjemme i de skildrede landskaber, som minder mig on her hvor jeg bor...og jeg følte at de også havde blik for skønheden i landskaberne selv i en årstid som den vi har nu...
Hej Anita.
Modsat "Madame" så er jeg helt vild med Christian Lemmerz ting. Det er virkelig noget, der sætter gang i tankerne.
Og sådan er det jo med næsten alt han laver.
Ved du hvilket materiale hans figurer var lavet i/af ?
Gode videoer med ham på Youtube som du henviser til.
Et spørgsmål: Hvad er "Den demokratiske Port" på Aros ?
Et andet spørgsmål: Hvordan går det med dit projekt som "Hjemmegående Godsejer-inde"...jeg mener, som udlevende og udøvende ? Får du tid til det ? Eller er det for tidligt at sige noget om det - der er jo kun gået knap 1½ måned med det ? Jeg tænker meget på din og Orla's beslutning om "dit" og hvordan det går.
Uha ja Aros er næsten altid et besøg værd. Jeg er også stor fan af Christian Lemmerz...
Hej jan !
nå du er ikke kun til guldalder !
nå spøg tilside Jan...Lemmerz er interessant, helt sikkert...
han bruger forskellige materialer til sine figurer...arbejder meget i marmor, men også mange andre materialer...bronze, gips, polyurethanskum har han brugt og af nyere materialer bruger han bla. sikikone og et materaile som hedder jesmonite, som jeg vil tro er det som han har brugt til sin skulptur af paven...
den demokratiske indgang på Aros er den indgang, hvor man kommer ind fra gadeplan og ikke skal op af en trappe i et gadeplan længere nede end selve bygningen...brugen af begge typer indgange er også en henvisning til forskellige tiders opfattelse af museet og som det udmøntede sig i arkitekturen...
mht. til hvordan det går med mit eget liv, så går det fint og vi er begge rigtig glade for beslutningen....og jeg har jo al den tid jeg kan få, så det kan ikke være bedre...udover det så er der ikke meget godsejerliv over mit liv...men det går fint...
Jan ...har du selv set udstillinger af Christian Lemmerz ? Du lyder som en kender af hans ting ?
Der er flere ting, som er spændende ved Aros. Det er også interessant de links du har sendt med Tak for den oplevelse. Lemmerz er meget spændende, og hans provokationer fra hvordan mennesker er mod hinanden i verden, kan jeg godt føle meget intens.
Hej Kirsten !
Jeg har i tidens løb set nogle af hans udstillinger og altid fundet ham ret interessant og derfor ville jeg gerne ud og se "Genfærd" på Aros ....og egentlig ville jeg også gerne have set Jorn-udstillingen, men udstillingen "How to Hunt" var både min søster og jeg meget interesseret i og det kan være krævende at se udstillinger og særligt hvis man gerne vil gøre noget ud af, at se tingene...så Jorn blev desværre fravalgt....Jorn var en af de kunstnere jeg som ung var meget tiltrukket af og som kunstner og som person en både handlekraftig og udforskende person...
Men Lemmerz var virkelig interessant og jeg vil klart anbefale at se tingene...men da du kender hans ting, som ved du også at de virker meget kraftige, når man står overfor dem i virkeligheden.....jeg gik bag en gruppe unge på omvisning lige i starten af min entre i Lemmerz udstillingen og det var interessant hvordan omviseren fik tag i nogle af de unge fyre i sin dialog med dem om særligt hans skulpturgruppe omhandlende nøgne fanger stablet i lag fra Abu Graib fængslet under Irag-krigen...og det er jo stadig ret nutidigt og nærværende...så jeg tror virkelig hans værker taler til mange og unge mennesker også...selvom skulpturen var i et støvet materiale som marmor....og det er godt gået....men han er nok en kunstner, som deler folk, kunne jeg forestille mig...nogle vil nok finde hans ting for barske og grænseoverskridende...men han lader nok sjældent folk ligegyldige, vil jeg tro...
hej Jan...ja jeg undskyllder lige slåfejlene...silikone og materiale, skal det være...
Hej Anita.
Jeg er stødt på ham en del gange gennem årenes løb; særligt hans samarbejde med andre kunstnere - Kvium f.eks.
Og så var jeg en af de heldige, der så hans udstilling med svine-kroppene i glasmontrene i Esbjerg for hvad ? - 15-20 år siden ?
Sidste år så jeg hans udstilling på SMK; Argos eller Largos eller lignende.
Og ja - der er jo andet end guldalder...Johannes larsen f.eks. du ved ;-) .....og meget, meget andet.
Det, jeg tit falder over ved nu-tidens kunst, er måske ikke så meget selve værket, men derimod ideen bag værket. Hvordan ind-i-helvede finder de lige på den ide ? DET synes jeg tit er interessantere end værket.
Hej Jan !
ja ideerne bag værker er interessante....ofte synes jeg dog der kan være en fin sammenhæng mellem idé og værk....men det er der selvfølgelig ikke altid...noget kan have nogle spændende idéer som ikke kommer interessant nok til udtryk...noget kan som du nævner have virkelig intersante idéer bag, som ikke er tydelige i selve værket og hvor der ofte kræves at man læser noget om idéen bag...og det er selvfølgelig snag og behag, hvad man synes et kunstværk skal give én for at være interessant...
Jeg synes ofte noget er interessant, hvis det har nogle vinkler på noget, jeg i forvejen er optaget af, men der er da også kunst jeg støder på, som jeg ikke forstår overhovedet....og som så bliver tydeligere, hvis jeg læser om det....men oftest er det en eller anden sammenhæng med det visuelle jeg synes er interessant...men selve idéen bag kan være nok...det har du ret i...
Jeg var på et tidspunkt i frankfurt og se et arketekturmuseum, år tilbage, og selve idéen..teorien synes jeg var interessant men min oplevelse af museet var meget mere negativ og faktisk en oplevelse af et museum, der på det tidspunkt ( kan være ændret) virkede meget lidt indbydende for beskueren, gav mig en følelse af klaustrofobi og virkede meget lidt oplysende, synes jeg....men det var spændende at læse om...
Hej Sidse !
ja hans værker kan virke meget stærke og jeg kan heller ikke lade være med at tænke på den ondskab og vold, som er i verden, og på de mange ofre for den, som ingen tager sig af...på den ligegyldighed, der findes...og også på det som Christian Lemmerz taler om, at virkeligheden er meget mere voldelig og blodig end kunsten...og jeg bliver også påvirket af tanker om, hvordan det sker i verden derude...og tænker også på den distance man er nødt til at lægge i læsning af dagens aviser, når man ser nyheder på tv o.lign...
....."den demokratiske indgang" - det navn kan jeg godt lide :0)
Slædehundekolde hilsner Dorthe :0)
ja det er da mere indbydende at komme ind i en bygning sådan lidt mere i samme plan som gaden end at skulle klatre mange trin op mod kunstens hellige haller...som selvfølgelig er de samme rum som når man benytter den anden indgang...men man dirigeres ind i bygningen på en helt anden måde...ofte, når jeg har været på Aros, så går jeg ud af den indgang med den lange trappe og så går man selvfølgelig nedad....og det er en helt anden fornemmelse....
I øvrigt synes jeg det er en behagelig fornemmelse at komme ind på museet, for når man lige kommer ind i en slags gade, så er der butik og cafe på en ene side og billetsalg og garderober i den anden og det hele emmer af en atmosfære af aflappethed, af folk der går rundt og man føler sig hverken begloet eller udstillet, men som en naturlig gæst i bygningen...og det er nok den fornemmelse jeg får, og som jeg synes lever op til museet som et demokratisk museum for alle, der har lyst til at bruge det....
uha Dorthe... der bliver lovet sne i nat...jeg er spændt på hvordan der ser ud i morgen tidlig..
brrr! herfra :O)
Hej Anita.
Det er er skøn dag du har haft Aros, jeg kan god forstå du valgte en udstilling fra,man kan også få for meget på en gang. Jeg har været Aros nogle par gange, for nogle år til bage så jeg en stor udstilling med Per Kirkeby, vi så nogen af hans første billeder.Er du holt med at arbejde Anita?
Hej Conny...ja jeg er holdt med arbejdet og har været det i et stykke tid...se mere her:
http://paperbowls.blogspot.com/2011/01/nyt-for-mig-i-2011.html
på mit første indlæg i januar 2011....
så derfor har jeg tid i hverdagen til at tage til Århus og det er dejligt at kunne gøre det, når min søster har ferie og at vi ikke begge to skal indrette ferie derefter...eller bruge weekenden selvfølgelig....
Der er rigitg mange gode udstillinger på Aros og der er altid rigtig meget at se...og man kan altid gense de faste samlinger, men jeg synes ofte ikke jeg har energi til at drøne det hele igennem, og vil hellere se lidt mere grundigt på særudstillinger...jeg har også ind imellem bare benyttet mig af at gå i caféen uden at benytte museet, for det kan man jo sagtens gøre...det er en rigtig god ting...
Send en kommentar