|
mønsteroptegning med blyant |
|
så maler jeg /tegner op med sort tusch |
|
tættere på |
Det kræver godt lys, når jeg skal tegne op og male indeni, for skålens sider skygger selv for lyset, så skålen bliver drejet rundt hele tiden....og er tilpas stor til at jeg kan have plads til armen.....selve farven ser lidt lyseblå ud her på billederne men lidt afhængig af lyset....egentlig er den nok lidt mere neutral grå men det kan afhænge meget af lyset samt de faver som omgiver skålen...og om man ser det i kunstlys eller dagslys....og mit sidste tiltag vil være at bruge noget murasfalt, som jo er brunligt og den glød og varme som er der, vil nok fremhæve den blålige klang, vil jeg tro... og hvis jeg brugte en omgivende farve som var mere kold, ville den varme fornemmelse af den grå farve nok mere komme frem...jeg har lavet farven ved at bruge en lidt varm hvid set i forhold til papirets farve og så har jeg puttet en minidråbe sort ( marssort) og en minidråbe transparent oxydrød i....ja jeg holder meget af at lave grålige farver ved hjælp af hvid og forskellige farver og ikke kun bruge sort og hvid i et eller andet blandingsforhold...og det er heller ikke ligemeget hvilken farve sort og hvilken farve hvid, der bruges...( min hvid her hedder titaniumhvid).....hvis jeg ser nogle billeder, hvor der er brugt mange forskellige farver af hvidlige og grålige farver i forskellige farvenuancer, så kan jeg godt synes, det er interessant i sig selv at gå på opdagelse i dem...
6 kommentarer:
Hej Anita, det er spændende at læse om dine overvejelser, når du skal vælge farver! Jeg glæder mig til at se din skål, når den er færdig.
Anita
Det er spændende, at følge skålen og læse om dine overvejdelser, jeg glæder mig også til ,at se den færdige skål.
God aften til dig.
hej Madame og Conny!
tak...dejligt at I har lyst til at læse med her...og følge mine overvejelser...:O)
Anita
Det er så metodisk og smukt, det du er i gang med igen.. Sikken en smuk flade.
Der skal godt nok være styr på penslen og farven ved sådan indvendigt arbejde. Spændende effekt.
hej Sidse !
mange tak...ja der bliver arbejdet meget metodisk her og ret slavisk når jeg tegner den samme form op og igen når jeg viske ud og tegner igen...og for tilsidst at bruge en lille pensel til at male med...men hyggeligt arbejde og så kan jeg gå og høre P1 imens...uden at tænke så meget over hvad jeg gør...det kan være ret afslappende mellem andre typer af processer...men du kender det nok...både med vævning og måske også med maleri...
venligst Anita
Hej jan!
tak skal du have...ja jeg har efterhånden en mindre smaling af små pensler jeg bruger og som jeg efterhånden kender ret godt og så er de nemmere at arbejde med...når man nu lige ved hvordan hårene på penslen lægger sig i processen...det værste er nye pensler som man ikkekender og ike ved om hårene lige stritter til siden...hårdheden af hårene er også vigtige og jeg skal ike have dem for bløde og lange...sådan midt imellem og jeg har et par små pensler af syntetisk hår som er rigtig gode....men egentlig er det ligemeget hvad de er lavet af, bare de fungerer finr i forhold til det jeg har brug for....og de behøver ikke være så dyre....jeg lader dem for en sikerhedsskyld altid stå i vand, mens jeg bruger dem....med mindre de bliver rengjort....og her er jeg meget påpasselig med altid at gøre det for ofte så bliver jeg ælige afledt/afbrudt midt i arbejdet...enten skal jeg lige ordne noget...eller det ringer på døren eller andet...og min vane med altid at stille penslen i vand når jeg forlader arbejdet...gør at jeg har de samme pensler i mange år...det virker så fint for mig at gøre det sådan...andre vil nok synes at penslerne bliver mast flade af at stå for længe, men jeg har ikke de problemer...det er jo heller ikke fine mårhårspensler jeg bruger....men pensler i mere rimelig prisklasse.....flere er nok 10 år gamle....
Send en kommentar