Viser opslag med etiketten weekend. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten weekend. Vis alle opslag

torsdag den 14. april 2011

løg og kartofler....

gule og røde løg er lagt


næsten 3 rækker med løg

de gule stikløg


her er alle løgene lagt med 15 cm.s mellemrum ca.


kartofler er lagt i plovede furer


kartoflerne er hyppet og plast lagt over.



























Weekenden med det supergode vejr er blevet brugt bl.a. til at sætte løg......og vi brugte vores hjulhakke til at oprille med...tre rækker på én gang....at de så ikke alligevel er blevet helt lige skyldes sten i jorden...man kan sagtens se, hvor der lige er en sten, som har skubbet til hjulhakken....men det er en stor hjælp og vi lever nok med de udsving, der er blevet...jeg målte op med et målebånd til den første række og lagde her et løg pr. 15 cm. ...så gik det lidt lettere med de næste to rækker for her kiggede jeg bare efter den første række....jeg brugte en græsplænerive til at rive jord ind over igen og lige trykke ned ovenpå...undtaget ved rødløgene som er en anden form og mere opretstående og de ville vælte hvis jeg gjorde det med riven, så her brugte jeg hænderne......

Kartoflerne kom i jorden under plast weekenden før og da vi har haft jorden lige der dækket af plast så ved vi hvad blæsten kan gøre ved sådan et stykke plast, hvis ikke det er tøjret godt til jorden...så vi dækkede det i de lange sider med kord og lagde et par paller på begge ender...og det virker fint...når kartoflerne så kommer op på et tidspunkt, så skal vi have plasten af, så kartoflerne kan få plads og for at beskytte dem mod frosten og give den varme nok så vil vi dække med noget fiberdug...og måske lægge det løst og eller lave nogel tuneller...nu må vi se...vi arbejder på sagen...